Japanin elintarvikealan markkinaselvitys Nordic Umami Companylle
Peltola, Satomi (2023)
Peltola, Satomi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116351
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa luotiin Japanin elintarvikealan markkinaselvitys toimeksiantajalle, Nordic Umami Companylle. Nordic Umami Company on sivuvirtoja hyödyntävä umamimausteiden ruokateknologian innovaatio startup-yritys, joka kaipaa tietoa Japanin markkinasta- ja viennin lainsäädännöstä toiminnan laajentamisen vuoksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada tutkimuksen pohjalta tehty selkeä ja ytimekäs PowerPoint-esitys, joka antaa Japanin elintarvikemarkkinasta ja viennin lainsäädännöstä käsityksen ja suuntaa- antavaa tietoa toimeksiantajalle.
Opinnäytetyötä rakennettiin tutkimuksellisen kehittämistyöprojektiprosessin mukaisesti. Alustava tavoite oli Japanin markkinoille pääsyn strategian laatiminen, joka oli liian laaja. Business Finlandin ja ruokaviraston laatimien vientivaiheiden pohjalta tutkimuksen aihealuetta saatiin rajattua toimeksiantajan tarpeeseen sopivaksi. Japanin elintarvikealan markkinasta ja viennin lainsäädännöstä kerättyä tietoperustaa voi syvemmällä tasolla tutkia tapaustutkimuksen (case study) kautta. Tapaustutkimus ei tuo konkreettista johtopäätöstä, vaan kohdetta pyritään ymmärtämään syvällisesti.
Haastattelun kautta saatiin tietoperustaa tukeva kokonaisvaltainen kuva Japanin elintarvikealan markkinasta. Japanin ruokateknologia ja yritysten sekä kuluttajien kestävän kehityksen toiminta tulevat jälkijunassa verrattuna Eurooppaan. Varsinkin isot yritykset pyrkivät tekemään yhteistyötä kestävän kehityksen innovaatio startupien kanssa, koska kestävä kehitys ja kasvipohjainen ruokatrendi ovat tulossa lähitulevaisuudessa Japaniinkin. Nykytila-analyyseja tehtiin vasta kun kaikki tulokset oli saatu esille, koska muuten ei olisi saatu kattavaa analyysia.
Tehdyn tutkimuksen kautta oli pohdittu, että japanilainen kauppakamaripiiri olisi yksi keino aloittaa Japanin markkinoille pyrkiminen.
Opinnäytetyön tavoitteena on saada tutkimuksen pohjalta tehty selkeä ja ytimekäs PowerPoint-esitys, joka antaa Japanin elintarvikemarkkinasta ja viennin lainsäädännöstä käsityksen ja suuntaa- antavaa tietoa toimeksiantajalle.
Opinnäytetyötä rakennettiin tutkimuksellisen kehittämistyöprojektiprosessin mukaisesti. Alustava tavoite oli Japanin markkinoille pääsyn strategian laatiminen, joka oli liian laaja. Business Finlandin ja ruokaviraston laatimien vientivaiheiden pohjalta tutkimuksen aihealuetta saatiin rajattua toimeksiantajan tarpeeseen sopivaksi. Japanin elintarvikealan markkinasta ja viennin lainsäädännöstä kerättyä tietoperustaa voi syvemmällä tasolla tutkia tapaustutkimuksen (case study) kautta. Tapaustutkimus ei tuo konkreettista johtopäätöstä, vaan kohdetta pyritään ymmärtämään syvällisesti.
Haastattelun kautta saatiin tietoperustaa tukeva kokonaisvaltainen kuva Japanin elintarvikealan markkinasta. Japanin ruokateknologia ja yritysten sekä kuluttajien kestävän kehityksen toiminta tulevat jälkijunassa verrattuna Eurooppaan. Varsinkin isot yritykset pyrkivät tekemään yhteistyötä kestävän kehityksen innovaatio startupien kanssa, koska kestävä kehitys ja kasvipohjainen ruokatrendi ovat tulossa lähitulevaisuudessa Japaniinkin. Nykytila-analyyseja tehtiin vasta kun kaikki tulokset oli saatu esille, koska muuten ei olisi saatu kattavaa analyysia.
Tehdyn tutkimuksen kautta oli pohdittu, että japanilainen kauppakamaripiiri olisi yksi keino aloittaa Japanin markkinoille pyrkiminen.