Spridning av projektet Resursstarka barn : beskrivning av implementeringsprocessen på ett daghem
Blomqvist, Ronja; Haglund, Eveliina; Wärnhjelm, Edith (2023)
Blomqvist, Ronja
Haglund, Eveliina
Wärnhjelm, Edith
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116350
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att sprida material från projektet Resursstarka barn till ett daghem genom att fortbilda och handleda personalen.
Målet med examensarbetet är att inspirera och handleda personalen till att ta i bruk projektets material som handlar om att stöda barnens sociala och emotionella färdigheter. Forskningsfrågorna för examensarbetet lyder:
Vilka möjligheter och utmaningar finns för implementeringen?
På vilket sätt kommer daghemmet upprätthålla materialet i verksamheten?
Metoder som använts för att få svar på forskningsfrågorna är: fortbildning, handledning samt tillämpade versioner av observation och fokusgruppsintervju. Genomförandet bestod av Kick-off kväll, fördjupande fortbildning, handledning i introduktion av materialet och handledning i användningen av Djurvännernas känslotavla.
Metoderna som användes i implementeringen var tillräckliga för att personalen skulle kunna ta i bruk materialet. Personalen är intresserad av projektet Resursstarka barn och motiverad att ta i bruk det tillhörande materialet. Utmaningar som finns är resursbrist och stora barngrupper. Möjligheter för en lyckad implementering är materialets lättillgänglighet, ändringar i prioriteringar samt en enhetlig linje inom teamet. Under implementeringsprocessen har personalen tagit in materialet i verksamheteten och barnens mottagande har varit bra. Personalens plan är att fortsätta använda materialet på hösten med nya grupper.
Målet med examensarbetet är att inspirera och handleda personalen till att ta i bruk projektets material som handlar om att stöda barnens sociala och emotionella färdigheter. Forskningsfrågorna för examensarbetet lyder:
Vilka möjligheter och utmaningar finns för implementeringen?
På vilket sätt kommer daghemmet upprätthålla materialet i verksamheten?
Metoder som använts för att få svar på forskningsfrågorna är: fortbildning, handledning samt tillämpade versioner av observation och fokusgruppsintervju. Genomförandet bestod av Kick-off kväll, fördjupande fortbildning, handledning i introduktion av materialet och handledning i användningen av Djurvännernas känslotavla.
Metoderna som användes i implementeringen var tillräckliga för att personalen skulle kunna ta i bruk materialet. Personalen är intresserad av projektet Resursstarka barn och motiverad att ta i bruk det tillhörande materialet. Utmaningar som finns är resursbrist och stora barngrupper. Möjligheter för en lyckad implementering är materialets lättillgänglighet, ändringar i prioriteringar samt en enhetlig linje inom teamet. Under implementeringsprocessen har personalen tagit in materialet i verksamheteten och barnens mottagande har varit bra. Personalens plan är att fortsätta använda materialet på hösten med nya grupper.
