Tanssinharrastajan luovan työskentelyn tukeminen : improvisaatio- ja kompositiotyöskentely opetuksen työvälineinä
Karstinen, Aino (2023)
Karstinen, Aino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016091
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016091
Tiivistelmä
Tämä tutkielma selvittää tanssinopettajan mahdollisuuksia tukea tanssinharrastajan luovaa työskentelyä. Tutkielma on kirjallinen osa Turun ammattikorkeakoulun tanssinopettajan tutkinnon (AMK) pedagogista opinnäytetyötä. Osana opinnäytetyötä on järjestetty opetuskokeilu, joka toteutettiin Kouvolassa toimivalle tanssiryhmälle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä luovuutta tukevat olosuhteet ja kuinka niitä voidaan ylläpitää. Tutkimus keskittyi selvittämään luovuutta tukevan ympäristön osa-alueita sekä improvisaatio- ja kompositiotyöskentelyn mahdollisuuksia luovan työskentelyn opettamisessa.
Opetuskokeilun aikana selvitettiin luovan työskentelyn osa-alueita, joissa osallistuneella ryhmällä oli haasteita. Tästä johtuen opetus keskittyi ohjaamaan tanssijoiden työskentelyä kohti sisäistä arviointia sekä kehon kannatuksen vapauttamista. Tanssijoille muodostunut paine suorittaa tanssitekniikkaa vaikutti heidän työskentelyynsä negatiivisesti.
Tutkielma osoitti, että opettajan rooli ja läsnäolo ovat kannustava tekijä luovan työskentelyn opettamisessa. Opetuskokeilussa osoittautui tärkeäksi prosessin arvon painottaminen sekä avoin ja luottamuksellinen keskusteluyhteys opettajan ja tanssijoiden välillä. Kokeilussa tärkeimmät huomiot syntyivät silloin, kun tanssijat kokivat ympäristön turvalliseksi turhautua ja jakaa omia ajatuksiaan sekä haasteitaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli määritellä luovuutta tukevat olosuhteet ja kuinka niitä voidaan ylläpitää. Tutkimus keskittyi selvittämään luovuutta tukevan ympäristön osa-alueita sekä improvisaatio- ja kompositiotyöskentelyn mahdollisuuksia luovan työskentelyn opettamisessa.
Opetuskokeilun aikana selvitettiin luovan työskentelyn osa-alueita, joissa osallistuneella ryhmällä oli haasteita. Tästä johtuen opetus keskittyi ohjaamaan tanssijoiden työskentelyä kohti sisäistä arviointia sekä kehon kannatuksen vapauttamista. Tanssijoille muodostunut paine suorittaa tanssitekniikkaa vaikutti heidän työskentelyynsä negatiivisesti.
Tutkielma osoitti, että opettajan rooli ja läsnäolo ovat kannustava tekijä luovan työskentelyn opettamisessa. Opetuskokeilussa osoittautui tärkeäksi prosessin arvon painottaminen sekä avoin ja luottamuksellinen keskusteluyhteys opettajan ja tanssijoiden välillä. Kokeilussa tärkeimmät huomiot syntyivät silloin, kun tanssijat kokivat ympäristön turvalliseksi turhautua ja jakaa omia ajatuksiaan sekä haasteitaan.