Kuraattorityön vuosikello Jyväskylän perusasteen kuraattoreille
Lapinkangas, Linda (2023)
Lapinkangas, Linda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116383
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä käsitellään kuraattorin työtä ja opinnäytteen tuotoksena syntyi kuraattorityön vuosikello. Opinnäytetyöni tilaajana on Keski-Suomen hyvinvointialueen oppilas- ja opiskelijahuollon Jyväskylän perusasteen kuraattorit ja vuosikello tehtiin aidosta tarpeesta. Kuraattorien työ on edelleen osittain erilaista eri alueilla, joten vuosikello tuotettiin Jyväskylän alueella toimiville perusasteen kuraattoreille. Vuosikello on tehty mahdollisimman selkeäksi, helposti ymmärrettäväksi sekä käytännönläheiseksi. Vuosikelloa voi käyttää työvälineenä oman työn suunnittelussa, aikatauluttamisessa, rajaamisessa sekä oman kalenterin rakentamisessa. Vuosikello kuvaa kuraattorin vuotta koulumaailmassa. Vuosikellosta on hyötyä myös uusille kuraattoreille sekä opiskelijoille heidän perehtyessään kuraattorin työhön.
Toteutin toiminnallisen opinnäytetyöni toimintatutkimuksena, joka tarkoittaa kehittämistyötä yhdessä opinnäytetyöhöni osallistuvan yhteistyötahon kanssa. Näin sain osallistettua tilaajaa sekä toteutettua oikeasti kuraattoreita palvelevan vuosikellon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään oppilas- ja opiskeluhuoltoa, kuraattorin työtä ja sen merkityksellisyyttä. Lisäksi käsittelen kuraattoreiden työhyvinvointia, sillä se liittyy opinnäytetyöni kokonaisuuteen. Opinnäytteen toiminnallinen osuus on vuosikello. Konkreettisen tuotoksen lisäksi avaan opinnäytetyössäni vuosikellon ideaa sekä sen käyttötarkoitusta.
Toteutin toiminnallisen opinnäytetyöni toimintatutkimuksena, joka tarkoittaa kehittämistyötä yhdessä opinnäytetyöhöni osallistuvan yhteistyötahon kanssa. Näin sain osallistettua tilaajaa sekä toteutettua oikeasti kuraattoreita palvelevan vuosikellon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään oppilas- ja opiskeluhuoltoa, kuraattorin työtä ja sen merkityksellisyyttä. Lisäksi käsittelen kuraattoreiden työhyvinvointia, sillä se liittyy opinnäytetyöni kokonaisuuteen. Opinnäytteen toiminnallinen osuus on vuosikello. Konkreettisen tuotoksen lisäksi avaan opinnäytetyössäni vuosikellon ideaa sekä sen käyttötarkoitusta.