Kuluttaja kalusteostoksilla verkossa: segmentointi kalusteverkkokauppaa varten
Hänninen, Elina (2023)
Hänninen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116363
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttajien asiakaskäyttäytymistä kodin irtokalusteiden hankintaan liittyen. Tämä on merkityksellistä tietoa työn toimeksiantajalle, kotimaiselle kalustetehtaalle, joka suunnittelee uuden kalusteverkkokaupan avaamista. Työn tavoitteena oli muodostaa kerätyn aineiston avulla vastaajista segmentit ja tarjota kehittämisehdotuksia verkkokauppaa varten, jotta toimeksiantaja voi vastata kohderyhmän odotuksiin ja tarpeisiin.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Opinnäytetyössä etsittiin vastausta tutkimusongelmaan, joka oli muotoiltu kahdeksi tutkimuskysymykseksi: millä perusteilla kuluttajat valitsevat ostettavan kalusteen kotiinsa ja mitkä ovat yrityksen verkkokaupalle suotuisimmat asiakassegmentit. Työn empiirinen aineisto kerättiin määrällisen kyselytutkimuksen avulla, joka toteutettiin verkossa Webropol-kyselytyökalulla. Kysely julkaistiin toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa sekä Facebookissa kodin sisustamiseen keskittyvässä ryhmässä.
Kyselyn tulosten perusteella vastaajille tärkeimmät kodin irtokalusteiden ostopäätökseen vaikuttavat asiat ovat kalusteen ulkonäkö ja hinta-laatusuhde. Kolmanneksi tärkein asia on kalusteen valmistusmateriaali. 53 % vastaajista kertoi suunnittelevansa kodin irtokalusteiden hankintaa verkkokaupasta ja keskimäärin puolet vastaajista oli jo tehnyt huonekaluhankintoja verkosta.
Kerätyn aineiston avulla vastaajista muodostettiin kolme eri segmenttiä. Segmenttien analysoinnin perusteella toimeksiantajalle suositeltiin yhden segmentin valitsemista uuden verkkokauppaliiketoiminnan kohderyhmäksi. Kyseisen segmentin arvostukset ja odotukset kohtaavat hyvin toimeksiantajan tulevan verkkokauppa-liiketoiminnan lähtökohtien kanssa. Kohderyhmän jäsenet ovat aktiivisia verkko-ostajia ja he suunnittelevat tekevänsä kodin irtokalusteiden hankintoja verkosta. Iältään he ovat pääosin 20–49-vuotiaita. Segmentoinnin tuloksia hyödyntämällä toimeksiantaja voi luoda verkkokauppa-liiketoiminnasta asiakaslähtöistä.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Opinnäytetyössä etsittiin vastausta tutkimusongelmaan, joka oli muotoiltu kahdeksi tutkimuskysymykseksi: millä perusteilla kuluttajat valitsevat ostettavan kalusteen kotiinsa ja mitkä ovat yrityksen verkkokaupalle suotuisimmat asiakassegmentit. Työn empiirinen aineisto kerättiin määrällisen kyselytutkimuksen avulla, joka toteutettiin verkossa Webropol-kyselytyökalulla. Kysely julkaistiin toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa sekä Facebookissa kodin sisustamiseen keskittyvässä ryhmässä.
Kyselyn tulosten perusteella vastaajille tärkeimmät kodin irtokalusteiden ostopäätökseen vaikuttavat asiat ovat kalusteen ulkonäkö ja hinta-laatusuhde. Kolmanneksi tärkein asia on kalusteen valmistusmateriaali. 53 % vastaajista kertoi suunnittelevansa kodin irtokalusteiden hankintaa verkkokaupasta ja keskimäärin puolet vastaajista oli jo tehnyt huonekaluhankintoja verkosta.
Kerätyn aineiston avulla vastaajista muodostettiin kolme eri segmenttiä. Segmenttien analysoinnin perusteella toimeksiantajalle suositeltiin yhden segmentin valitsemista uuden verkkokauppaliiketoiminnan kohderyhmäksi. Kyseisen segmentin arvostukset ja odotukset kohtaavat hyvin toimeksiantajan tulevan verkkokauppa-liiketoiminnan lähtökohtien kanssa. Kohderyhmän jäsenet ovat aktiivisia verkko-ostajia ja he suunnittelevat tekevänsä kodin irtokalusteiden hankintoja verkosta. Iältään he ovat pääosin 20–49-vuotiaita. Segmentoinnin tuloksia hyödyntämällä toimeksiantaja voi luoda verkkokauppa-liiketoiminnasta asiakaslähtöistä.