Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Comparison of consumption profiles of the direct economic impact of international sporting events

Huittinen, Lassi (2023)

 
Avaa tiedosto
Huittinen_Lassi.pdf (1013.Kt)
Lataukset: 


Huittinen, Lassi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116429
Tiivistelmä
Tutkimus on osa Jyväskylän Ammattikorkeakoulun liikuntaliiketoimintayksikön laajaa tutkimushanketta, jossa pyritään tarkastelemaan eri tekijöitä (taloudellinen, sosioekonominen vaikutus jne.) jotka vaikuttavat urheilutapahtumien järjestämiseen ja millaisia vaikutuksia tekijöillä on esimerkiksi isäntäkaupunkiin yleisesti. Kyseisen projektin tavoitteena oli tuottaa yksityiskohtaista tietoa urheiltutapahtumiin osallistuvien fanien kulutustottumuksista/rahan käytöstä, ja tarjota näkemyksiä siitä, miten tapahtuman aikana voi olla taloudellisesti tehokkaampi (mihin ryhmiin markkinointia tulisi kohdistaa, mitä tapahtuman palveluita voi kehittää jne.) todellisissa työtilanteissa, jotka liittyvät urheilutapahtumiin ja niiden taloudellisiin näkökohtiin.

Projektin aineisto kerättiin Lahti Ski Games tapahtuman aikana kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät etukäteen suunnitellun kysymyssarjan ja keruumenetelmänä oli pyytää tapahtuman osallistujia vastaamaan kyselyyn. Lisäksi tapahtuman jälkeen sama kyselylomake lähetettiin kaikille lipun ostaneille henkilöille. Tulokset osoittivat, että on olemassa selkeästi erilaisia muuttujia (maantiede, kansallisuus jne.), jotka vaikuttavat osallistujan kulutukseen tapahtuman aikana ja lisäksi näiden muuttujien perusteella tehtiin syvempi analyysi.

Tulokset osoittavat, että analysoidut muuttujat ja varianssit osoittivat näyttöä siitä, että niillä oli selkeästi vaikutusta fanien kulutuskeskiarvoihin tapahtumassa, jossa joillakin muuttujilla oli enemmän vaikutusta verrattuna toisiin ja tämä informaatio tuotti paljon tietoa liittyen tutkimuksen ydinkysymyksiin. Tapahtumassa vietetyillä päivillä oli selvästi korrelaatiota kulutukseen, kun taas aikaisemmalla hiihtokokemuksella (harrastiko itse hiihtoa vai ei) ei ollut niin suurta merkitystä kulutuskeskiarvoihin. Tulokset näyttivät myös paljon kulutuseroja fanien keskuudessa, jossa esimerkiksi ulkomaalaiset kävijät käyttivät keskiarvollisesti paljon enemmän rahaa kuin Suomessa entuudestaan asuvat, sekä myös ostettu lipputyyppi vaikutti kulutukseen.

Tutkimus tuo uuden näkökulman talousvaikutuksien tutkimiseen ja rakentaa pohjaa tulevaisuuden laaja-alaisemmille tutkimuksille, jossa tavoitteena voisi olla tavoittaa suurempi määrä ihmisiä, jotta tutkimustulokset olisivat entistä tarkempia.
 
The research is part of widescale research project executed by JAMK Sport Business unit, where the objective is to examine different factors (economic, socio-economic impact etc.) that have an effect when organizing sport events and what kind of impacts the factors have towards, for example, the hosting city. The goal of the project in question was to produce detailed information about the consumption patterns/behavior of the fans who participate in sport events and offer insights on how to be more efficient financial-wise during the event (which groups to target in marketing, what services need improvement etc.) for real-life working situations that relate to sport events and its economic aspects.

The data for the project was collected from Lahti Ski Games with the use of questionnaires which included planned set of questions and the collecting method was to ask people in the event to participate in the questionnaire and after the event, sending the same questionnaire to people who had purchased ticket(s) for the event.

The results indicated various variables (geography, nationality etc.) that have an impact in the consumption of the participant during the event and furthermore analysis was made based on the variables. In conclusion, the analyzed variables showed evidence of having an effect on fan’s consumption averages where some variables had more effect compared to the other variables in question which answered the core questions of the research. The days spent at the event clearly had a correlation with consumption, while the previous skiing experience (whether skiing itself was practiced or not by the fan) did not have such a big impact on consumption averages. The results also showed a lot of differences in consumption among fans, where, for example, foreign visitors spent much more money on average than those already living in Finland, and the type of ticket purchased also affected consumption.

The study brings a new perspective to the study of economic impacts and builds a basis for more extensive research in the future, where the goal could be to reach a larger number of people in order to make the research results more accurate.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste