Kiusaaminen ja häirintä urheilussa – Safe Sport Allies keskustelutyökalujen toimivuuden arviointi kohderyhmänä valmentajat
Kärkkäinen, Emilia (2023)
Kärkkäinen, Emilia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116402
Tiivistelmä
Liikunta ja urheilu ovat tärkeitä osa-alueita lasten- ja nuorten hyvinvoinnin ja kehittymisen kannalta. Tämän vuoksi on ensiarvoisen tärkeää taata kaikille turvallinen toimintaympäristö harrastustoiminnassa. Turvallisen toimintaympäristön takaamiseksi seurojen ja urheilutoimijoiden on lisättävä tietoisuutta turvallisen urheilun periaatteista kouluttamalla ihmisiä aiheesta.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Erasmus+ hanke Safe Sports Allies, jonka tavoitteena on tukea urheilun sidosryhmiä häirinnän ja hyväksikäytön ehkäisemisessä paikallisissa urheiluseuroissa. Tässä opinnäytetyössä pilotoin hankkeen tuotoksena syntyneitä koulutusmateriaaleiksi suunnattuja keskustelukortteja nuorten urheilijoiden valmentajille.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, minkälaista keskustelua keskustelukorttien hyödyntäminen synnyttää ja koetaanko työkalu vastaavaisuudessa hyödylliseksi ottaa käyttöön seurojen valmennustoiminnassa. Tutkimukseni alkoi perehtymällä aiheeseen liittyvään teoriaan, kuten kiusaamisen ja häirinnän määritelmiin, kiusaamisen ja häirinnän ilmenemiseen urheilussa sekä tutkimuksiin lapsiin- ja nuoriin kohdistuvasta väkivallasta urheilussa.
Käytin tutkimuksessani aineistokeruumenetelminä ryhmäkeskustelua ja puolistrukturoitua haastattelua. Ryhmäkeskusteluihin ja haastatteluihin osallistui kuusi lasten- ja nuorten valmennustoiminnassa toimivaa tai toiminutta valmentajaa. Analyysivaiheen aloitin litteroimalla keskustelut ja haastattelut. Lopullisen analyysin toteutin käyttämällä laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysimenetelmää ja jäsentelyyn menetelmistä teemoittelua.
Keskustelukortit synnyttivät hyvin monipuolista ja sisällöltään rikasta keskustelua, joka oli tuotosta valmentajien avoimesta ja vastavuoroisesta otteesta keskusteluun. Vastauksia peilattiin käytäntöön ja omiin kokemuksiin aiheesta, ja ryhmässä keskusteleminen osoittautui olevan tukeva tekijä aiheesta keskustellessa. Keskustelukortit koettiin myös hyödyllisenä työkaluna ottaa käyttöön seurojen valmennustoiminnassa. Tutkimuksen johtopäätöksenä keskustelukorttien sisältö ja johdattelevat kysymykset edesauttavat keskustelua kiusaamisesta ja häirinnästä urheilussa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käytäntöön viemällä keskustelukortit tulevaisuudessa osaksi seurojen valmennustoimintaa kiusaamista ja häirintää ehkäisevänä työkaluna.
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimi Erasmus+ hanke Safe Sports Allies, jonka tavoitteena on tukea urheilun sidosryhmiä häirinnän ja hyväksikäytön ehkäisemisessä paikallisissa urheiluseuroissa. Tässä opinnäytetyössä pilotoin hankkeen tuotoksena syntyneitä koulutusmateriaaleiksi suunnattuja keskustelukortteja nuorten urheilijoiden valmentajille.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää, minkälaista keskustelua keskustelukorttien hyödyntäminen synnyttää ja koetaanko työkalu vastaavaisuudessa hyödylliseksi ottaa käyttöön seurojen valmennustoiminnassa. Tutkimukseni alkoi perehtymällä aiheeseen liittyvään teoriaan, kuten kiusaamisen ja häirinnän määritelmiin, kiusaamisen ja häirinnän ilmenemiseen urheilussa sekä tutkimuksiin lapsiin- ja nuoriin kohdistuvasta väkivallasta urheilussa.
Käytin tutkimuksessani aineistokeruumenetelminä ryhmäkeskustelua ja puolistrukturoitua haastattelua. Ryhmäkeskusteluihin ja haastatteluihin osallistui kuusi lasten- ja nuorten valmennustoiminnassa toimivaa tai toiminutta valmentajaa. Analyysivaiheen aloitin litteroimalla keskustelut ja haastattelut. Lopullisen analyysin toteutin käyttämällä laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysimenetelmää ja jäsentelyyn menetelmistä teemoittelua.
Keskustelukortit synnyttivät hyvin monipuolista ja sisällöltään rikasta keskustelua, joka oli tuotosta valmentajien avoimesta ja vastavuoroisesta otteesta keskusteluun. Vastauksia peilattiin käytäntöön ja omiin kokemuksiin aiheesta, ja ryhmässä keskusteleminen osoittautui olevan tukeva tekijä aiheesta keskustellessa. Keskustelukortit koettiin myös hyödyllisenä työkaluna ottaa käyttöön seurojen valmennustoiminnassa. Tutkimuksen johtopäätöksenä keskustelukorttien sisältö ja johdattelevat kysymykset edesauttavat keskustelua kiusaamisesta ja häirinnästä urheilussa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää käytäntöön viemällä keskustelukortit tulevaisuudessa osaksi seurojen valmennustoimintaa kiusaamista ja häirintää ehkäisevänä työkaluna.