CRM-järjestelmän kehittäminen yrityksessä X
Kirmanen, Liisa (2023)
Kirmanen, Liisa
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015812
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kehittää Yritys X:n CRM-järjestelmä vastaamaan yrityksen sen hetkisiä tarpeita vastaavaksi. Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli asiakkuudenhallintaa, CRM-järjestelmiä ja vaatimusmäärittelyä. Työn empiriaosuus muodostui CRM-järjestelmän kehittämisestä.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista konstruktiivista menetelmää, jota lähestyttiin havainnollistamisen näkökulmasta. Tämä tarkoitti tässä työssä omakohtaista kokemusta sekä työympäristön havainnoinnilla kerättyä tietoa CRM-järjestelmän puutteellisuudesta, jonka pohjalta, lähdettiin rakentamaan kehityskohteita ja peri-aatteita niitä hyödyntäen. Työssä on käytetty käsitteitä CRM-järjestelmä sekä asiakkuudenhallinta, joilla kuvataan tässä työssä samaa asiaa.
Tuloksena saatiin monipuolisempi CRM-järjestelmä yrityksen käyttöön sekä paljon vähemmän hajautettua tietoa erilaisiin järjestelmiin tai dokumentteihin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista konstruktiivista menetelmää, jota lähestyttiin havainnollistamisen näkökulmasta. Tämä tarkoitti tässä työssä omakohtaista kokemusta sekä työympäristön havainnoinnilla kerättyä tietoa CRM-järjestelmän puutteellisuudesta, jonka pohjalta, lähdettiin rakentamaan kehityskohteita ja peri-aatteita niitä hyödyntäen. Työssä on käytetty käsitteitä CRM-järjestelmä sekä asiakkuudenhallinta, joilla kuvataan tässä työssä samaa asiaa.
Tuloksena saatiin monipuolisempi CRM-järjestelmä yrityksen käyttöön sekä paljon vähemmän hajautettua tietoa erilaisiin järjestelmiin tai dokumentteihin.