"Se oli ehkä semmonen tahaton universumin terapiasessio" : Lahden DraamaLaBin käyneiden nuorten kokemuksia pajajakson vaikutuksista kokonaisvaltaiseen minäkäsitykseen
Vihavainen, Lili (2023)
Vihavainen, Lili
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116471
Tiivistelmä
Menetelmänä draama on muodostunut osaksi opetussuunnitelmia ja varhaiskasvatusta sekä sen vaikutuksia kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin on tutkittu laajasti erilaisissa ympäristöissä. Draamalla on todistetusti monipuolisia vaikutuksia ihmisen kokonaisvaltaiseen kehitykseen psyyken kannalta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia draamallisia menetelmiä hyödyntävää työpajaa ja käyttää tutkimusmateriaalina pajan käyneiden nuorten kertomuksia ja kokemuksia.
Opinnäytetyössä tutkittiin miten DraamaLaBin työpajatoimintaan osallistuneet nuoret kokivat toiminnan vaikuttaneen heidän omaan minäkäsitykseensä. Opinnäytetyössä tarkastellaan DraamaLaBin draamallisten menetelmien vaikuttavuutta sekä DraamaLaBilla muodostuneen yhteisön vaikutuksia minäkäsitykseen.
DraamaLaB on osa Lahden nuorisopalvelujen toimintaa ja on käynnistynyt vuonna 2006. Työpajatoiminta on suunnattu 17–29- vuotiaille nuorille. Opinnäytetyössä käytetyt haastattelut toteutettiin tämän työpajan käyneille nuorille 2023 keväällä. Opinnäytetyön tilaaja oli Lahden nuorisopalvelujen DraamaLaB. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä toimi narratiivinen haastattelu. Aineiston esitysmuoto opinnäytetyössä on teemojen ja ilmaisujen kautta tapahtuva analysointi.
Haastateltaviksi valikoitui viisi 20–28-vuotiasta DraamaLaBin käynyttä nuorta, jotka olivat osallistuneet viisi kuukautta kestävälle pajajaksolle eri vuosina eri ryhmissä. Opinnäytetyön tuloksista selvisi yhteisön olleen merkittävä tekijä hyvän draamallisen ympäristön luomisessa. Ryhmässä koettiin olevan turvallista toimia omana itsenään. Pajajakson jälkeen kaikki haastateltavat kokivat itseluottamuksensa lisääntyneen. Muita tutkimustuloksia olivat myös itsekriittisyyden ja epäonnistumisen pelon tiedostaminen sekä mukavuusalueen ylittämisen tuomat onnistumisen kokemukset. Draama ja yhteisö koettiin tärkeänä osana uusien asioiden oppimiseen itsestään. Opinnäytetyön tuloksilla voidaan tukea draamapedagogiikan hyödyntämistä nuorisotyön kentillä.
Opinnäytetyössä tutkittiin miten DraamaLaBin työpajatoimintaan osallistuneet nuoret kokivat toiminnan vaikuttaneen heidän omaan minäkäsitykseensä. Opinnäytetyössä tarkastellaan DraamaLaBin draamallisten menetelmien vaikuttavuutta sekä DraamaLaBilla muodostuneen yhteisön vaikutuksia minäkäsitykseen.
DraamaLaB on osa Lahden nuorisopalvelujen toimintaa ja on käynnistynyt vuonna 2006. Työpajatoiminta on suunnattu 17–29- vuotiaille nuorille. Opinnäytetyössä käytetyt haastattelut toteutettiin tämän työpajan käyneille nuorille 2023 keväällä. Opinnäytetyön tilaaja oli Lahden nuorisopalvelujen DraamaLaB. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä toimi narratiivinen haastattelu. Aineiston esitysmuoto opinnäytetyössä on teemojen ja ilmaisujen kautta tapahtuva analysointi.
Haastateltaviksi valikoitui viisi 20–28-vuotiasta DraamaLaBin käynyttä nuorta, jotka olivat osallistuneet viisi kuukautta kestävälle pajajaksolle eri vuosina eri ryhmissä. Opinnäytetyön tuloksista selvisi yhteisön olleen merkittävä tekijä hyvän draamallisen ympäristön luomisessa. Ryhmässä koettiin olevan turvallista toimia omana itsenään. Pajajakson jälkeen kaikki haastateltavat kokivat itseluottamuksensa lisääntyneen. Muita tutkimustuloksia olivat myös itsekriittisyyden ja epäonnistumisen pelon tiedostaminen sekä mukavuusalueen ylittämisen tuomat onnistumisen kokemukset. Draama ja yhteisö koettiin tärkeänä osana uusien asioiden oppimiseen itsestään. Opinnäytetyön tuloksilla voidaan tukea draamapedagogiikan hyödyntämistä nuorisotyön kentillä.