Framtidens influerarmarknadsföring: en litteraturstudie
Enkvist, Malin (2023)
Enkvist, Malin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116468
Tiivistelmä
Allt fler företag använder sig av influerare för att marknadsföra deras produkter och tjänster. Tidigare var influerarmarknadsföring knappt reglerat men med den ökade populariteten och tidigare brister har det under de senaste åren stiftas nya lagar för att försäkra sig om konsumentens rättigheter online. Ökad forskning inom ämnet har också bidragit till en ökad förståelse av hur influerarmarknadsföring faktiskt fungerar. Arbetet utförs som en litteraturstudie och behandlar teoretiska ramverk inom ämnet i form av tidigare studier och artiklar. Psykologiska teorier så som parasociala relationer och Word of Mouth-marknadsföring tas upp. Arbetet belyser också internationell lagstiftning kring reklammärkning, speciellt EU:s nya lagstiftning, Digtial Services Act. Arbetet ska förklara olika sorters influerare och deras styrkor och brister, men också hur de olika kategorierna kan användas för att nå varumärkens önskade målgrupp. I arbetet undersöks också en tidigare misslyckad marknadsföringskampanj på Instagram, i form av Fyre Festival. Arbetet vidrör även ökade klasskillnader och en generation med mindre köpkraft, och hur detta kan påverka influerarmarknadsföring i framtiden. Resultaten påvisar att influerarmarknadsföringen är i ett förändringsskede och lagstiftning och riktlinjer skapas för att skydda konsumenten. För företag lönar det sig att tänka på vilkens sorts influerade man anlitar och hur det speglar varumärket och publiken man vill nå. Företag bör förstå den nya lagstiftningen och anpassa sig efter den. Företag bör också förstå den nya generationens värderingar och de ekonomiska svårigheter generation Z står inför.