Gör teater relevant igen: en intervjustudie om publikarbetet i svenskspråkiga teatrar
Ekroos, Johanna (2023)
Ekroos, Johanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116495
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov behandlar publikarbetet och breddandet av publiksegmentet i tre olika helsingforsiska teatrar med främst en svenskspråkig repertoar. Teaterhistoria behandlas också liksom publikarbete som fenomen. Syftet är att ta reda på vilka olika sätt man i teatrarna jobbar på för att bredda publiksegmentet. Problemet är hur teatrar med en främst svenskspråkig repertoar i Helsingfors skall nå ut till en sådan publik de i allmänhet inte når ut till. Problemet undersöks ur teaterchefernas perspektiv. Lärdomsprovet avgränsas till att behandla svenskspråkiga teatrar i Helsingfors. Som respondenter har valts enbart teaterchefer. Dessa avgränsningar har gjorts för att på ett adekvat sätt kunna göra jämförelser i materialet i och med att utgångspunkterna och grunderna är desamma. Undersökningens teoridel baserar sig på en litteraturgenomgång. En viktig inspiration har varit Nina Dahl-Tallgrens bok Publiken i huvudrollen. Datainsamlingsmetoden är semistrukturerade kvalitativa intervjuer. Materialet består av tre intervjuer med tre teaterchefer. Analysmetoden är konventionell kvalitativ innehållsanalys. Resultatet är att publikarbete stöder, tillgängliggör, förlänger eller förstorar teaterupplevelsen. Seminarier, klubbverksamhet, samtal och diskussioner används i teatrarna som sätt att bredda publiksegmentet. Lyhörda diskussioner i valet av föreställningarna, förmånliga säsongkort, bakgrundsarbete i form av analys av publiken och olika digitala medel bidrar också till att nå ut till en ny publik. Vidare resultat är att teatrarna strävar till att leva i en växelverkan med samhället omkring dem och därmed locka publik. Att bredda publiksegmentet är en kontinuerlig utvecklingsprocess.