Congrid järjestelmän pedagogisen opetusmateriaalin luonti korkeakouluille: case DigiMestari
Hiukkamäki, Jani (2023)
Hiukkamäki, Jani
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915470
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Congrid Oy. Työ tilattiin Työtehoseuran toteuttamaan DigiMestari-hankkeeseen kurssimateriaalin luomiseksi. Tavoitteena kehittää kurssimateriaali ammattikorkeakouluille,
joissa digitalisaatiota sekä digitaalisia työkaluja voidaan opettaa simuloidussa ympäristössä työelämänvalmiuksia kohottaen. Materiaali toteutettiin PowerPoint esityksin, jotka sittemmin jaetaan ammattikorkeakoulujen käyttöön. Kurssimateriaali on luotu yhdessä Työtehoseuran sekä Congridin kanssa, jotka sittemmin jatkojalostavat materiaalia vastaamaan opiskelijoiden sekä opettajien tarpeita. Materiaalin tärkeyttä
on kartoitettu myös ammattikorkeakoulujen opettajille tehdyssä kyselyssä, jonka pohjalta materiaalia on voitu räätälöidä. Tämän lisäksi kyselystä saadaan lisätietoa kurssimenettelyistä sekä kriittisistä kohdista,
jotta materiaali vastaisi opetussuunnitelmaa.
Raportissa käsitellään rakennusalan digitalisaatiota yleisesti sekä pureudutaan hieman syvemmälle erinäisiin työkaluihin ja prosesseihin sekä näiden osa-alueisiin, joissa digitaalisuudella on suurin vaikutus lähitule vaisuudessa. Raportissa käydään läpi myös erinäisiä opetusmenetelmiä ja kerrotaan tämän kurssin pedagogisista menetelmistä sekä näiden hyödyistä ja haitoista.
joissa digitalisaatiota sekä digitaalisia työkaluja voidaan opettaa simuloidussa ympäristössä työelämänvalmiuksia kohottaen. Materiaali toteutettiin PowerPoint esityksin, jotka sittemmin jaetaan ammattikorkeakoulujen käyttöön. Kurssimateriaali on luotu yhdessä Työtehoseuran sekä Congridin kanssa, jotka sittemmin jatkojalostavat materiaalia vastaamaan opiskelijoiden sekä opettajien tarpeita. Materiaalin tärkeyttä
on kartoitettu myös ammattikorkeakoulujen opettajille tehdyssä kyselyssä, jonka pohjalta materiaalia on voitu räätälöidä. Tämän lisäksi kyselystä saadaan lisätietoa kurssimenettelyistä sekä kriittisistä kohdista,
jotta materiaali vastaisi opetussuunnitelmaa.
Raportissa käsitellään rakennusalan digitalisaatiota yleisesti sekä pureudutaan hieman syvemmälle erinäisiin työkaluihin ja prosesseihin sekä näiden osa-alueisiin, joissa digitaalisuudella on suurin vaikutus lähitule vaisuudessa. Raportissa käydään läpi myös erinäisiä opetusmenetelmiä ja kerrotaan tämän kurssin pedagogisista menetelmistä sekä näiden hyödyistä ja haitoista.