Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Äldres delaktighet i servicehandledningen: en kvalitativ studie om klientorientering inom servicehandledningen för äldre i Österbottens välfärdsområde

Frände, Susanna (2023)

 
Avaa tiedosto
Frande_Susanna.pdf (630.0Kt)
Lataukset: 


Frände, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116478
Tiivistelmä
Yksi asiakaslähtöisen vanhustenhoidon tavoitteista on mahdollistaa se, että ikääntyneet ihmiset voivat jatkaa elettyä elämäänsä huolimatta toimintakyvyn heikkenemisestä ja tuen tarpeesta. Ikäihmisten palvelunohjausta on usein portti monenlaisiin palveluihin. Asiakkaan osallistuminen tarpeiden arviointiin ja palveluiden suunnitteluun sekä mielipiteiden ja toiveiden kirjaaminen asiakassuunnitelmaan ovat tärkeitä asiakkaan osallisuuden tunteen kannalta.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten palveluohjaus toteutuu Pohjanmaan hyvinvointialueella sekä miten vanhempi saadaan mukaan prosessiin ammattilaisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina laadullisina haastatteluina palveluneuvojien kanssa kolmella Pohjanmaan hyvinvointialueen alueella. Keskustelussa käsiteltiin viittä pääaihetta: palveluohjausta ammattilaisen näkökulmasta, asiakassuunnitelmaa, moniammatillista työtä, asiakkaan osallisuutta ja itsemääräämisoikeutta sekä asiakaslähtöistä lähestymistapaa.

Neuvontaa ja tietoa erilaisista palveluista saa nopeasti ja sujuvasti palveluohjauksessa. Tarpeiden arviointi ja kartoitus RAI-työkalun avulla on palveluohjaajien työn ytimessä. Siinä otetaan huomioon asiakkaan ja hänen omaistensa osallistuminen, tarkastellaan kokonaiskuvaa ja pyritään ottamaan huomioon mahdollisimman monet asiakkaan elämäntilanteen näkökohdat. Monialaiset tiimit osallistuvat palvelujen suunnitteluun ja pyrkivät kokonaisvaltaiseen hoito- ja asiakassuunnitelmiin, jotka olisivat asiakkaan näkökulmasta parhaita.

Ikääntyneiden palveluohjaus- ja tarvearviointiprosessi Pohjanmaan hyvinvointialueen tutkituilla alueilla noudattaa melko pitkälle asiakaslähtöisyyden ja osallisuuden kriteerejä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste