Uusiutuvan energian oppimisympäristön kehittäminen ammatillisessa koulutuksessa
Leskinen, Timo (2023)
Leskinen, Timo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116403
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Turun ammatti-instituutille, joka on suuri toisen asteen ammatillista koulutusta antava oppilaitos Varsinais-Suomessa. Yhtenä koulutusalana on talotekniikka, jonka tarpeisiin tämä opinnäytetyö valmistui.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuuli- ja aurinkosähköenergian opetuksen soveltuvuus talotekniikan sähköopetukseen. Myös kone- ja tuotantotekniikan sekä autoalan tutkintojen soveltuvuutta tähän opetukseen arvioitiin. Tutkinnoista selvitettiin tutkintojen perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset ja mahdollisuus lisätä niihin tuuli- ja aurinkoenergian opetusta. Lisäksi selvitettiin käytettävissä olevan opetuslaitteiston soveltuvuus opetukseen, sekä tarvittavat opintomateriaalit.
Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena. Keskeisenä tuloksena saatiin ymmärrys tutkintorakenteeseen sopivasta vapaavalintaisesta tutkinnon osasta, joka voidaan luoda työelämän tarpeita vastaavaksi. Tämän pohjalta voidaan kehittää tuuli- ja aurinkoenergian opetusta tulevaisuudessa
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tuuli- ja aurinkosähköenergian opetuksen soveltuvuus talotekniikan sähköopetukseen. Myös kone- ja tuotantotekniikan sekä autoalan tutkintojen soveltuvuutta tähän opetukseen arvioitiin. Tutkinnoista selvitettiin tutkintojen perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset ja mahdollisuus lisätä niihin tuuli- ja aurinkoenergian opetusta. Lisäksi selvitettiin käytettävissä olevan opetuslaitteiston soveltuvuus opetukseen, sekä tarvittavat opintomateriaalit.
Tutkimus tehtiin tapaustutkimuksena. Keskeisenä tuloksena saatiin ymmärrys tutkintorakenteeseen sopivasta vapaavalintaisesta tutkinnon osasta, joka voidaan luoda työelämän tarpeita vastaavaksi. Tämän pohjalta voidaan kehittää tuuli- ja aurinkoenergian opetusta tulevaisuudessa
