Kahden maailman välissä : W.A. Mozartin käyrätorvikonsertto KV:447 kahdella tapaa esitettynä
Väisänen, Asseri (2023)
Väisänen, Asseri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116531
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua konserton aikakauden esityskäytänteisiin esittämällä Wolfgang Amadeus Mozartin säveltämä kolmas käyrätorvi-konsertto KV.447 sekä venttiilitorvella että luonnontorvella.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin konserttiesityksen tyylillisiä valintoja suhteessa aiempaan kirjallisuuteen ja käyrätorven kehityshistoriaan. Venttiilitorvella esitettäessä noudatettiin uusasiallista tulkintaa ja luonnontorvella historiallisia esityskäytänteitä.
Konserttimuotoisessa opinnäytetyössä todettiin historiallisten esityskäytänteiden opiskelun helpottavan esiintyjän esiintymisjännitystä ja liiallista itsekritiikkiä. Soittajan keskittyminen siirtyy historiallisten esityskäytänteiden opiskelun ansiosta oikean äänen tuottamisesta tulkinnan ja fraseerauksen oikeellisuuteen, mikä helpottaa rentoutumista esiintyessä. Historiallisten esityskäytänteiden opiskelun huomattiin tarjoavan muusikolle myös tietoa hänelle tuntemattomista säveltäjistä ja teoksista, mikä laajentaa muusikon repertuaaria ja ymmärrystä eri aikakausien erityispiirteistä.
Johtopäätöksenä todetaan historiallisten esityskäytänteiden tuovan lisää värejä ja karaktäärejä muusikon tulkinnalliseen repertuaariin. Tulevaisuudessa historiallisia esityskäytänteitä voisi olla hyödyllistä opettaa jo musiikin perusopetuksessa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin konserttiesityksen tyylillisiä valintoja suhteessa aiempaan kirjallisuuteen ja käyrätorven kehityshistoriaan. Venttiilitorvella esitettäessä noudatettiin uusasiallista tulkintaa ja luonnontorvella historiallisia esityskäytänteitä.
Konserttimuotoisessa opinnäytetyössä todettiin historiallisten esityskäytänteiden opiskelun helpottavan esiintyjän esiintymisjännitystä ja liiallista itsekritiikkiä. Soittajan keskittyminen siirtyy historiallisten esityskäytänteiden opiskelun ansiosta oikean äänen tuottamisesta tulkinnan ja fraseerauksen oikeellisuuteen, mikä helpottaa rentoutumista esiintyessä. Historiallisten esityskäytänteiden opiskelun huomattiin tarjoavan muusikolle myös tietoa hänelle tuntemattomista säveltäjistä ja teoksista, mikä laajentaa muusikon repertuaaria ja ymmärrystä eri aikakausien erityispiirteistä.
Johtopäätöksenä todetaan historiallisten esityskäytänteiden tuovan lisää värejä ja karaktäärejä muusikon tulkinnalliseen repertuaariin. Tulevaisuudessa historiallisia esityskäytänteitä voisi olla hyödyllistä opettaa jo musiikin perusopetuksessa.
