Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisen median vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen

Huovinen, Elina (2023)

 
Avaa tiedosto
Huovinen_Elina.pdf (1.078Mt)
Lataukset: 


Huovinen, Elina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116569
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sosiaalisen median vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä kuluttajakäyttäytymiseen. Toisena tavoitteena oli perehtyä sosiaaliseen mediaan. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli toteuttaa kuluttajatutkimus sosiaalisen median vaikutuksista kuluttajakäyttäytymiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee kuluttajakäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä ja so-siaalista mediaa. Kuluttajakäyttäytymiseen keskittyvässä luvussa käydään läpi kuluttajakäyt-täytymiseen vaikuttavia tekijöitä, joihin kuuluvat demografiset, sosiaaliset ja psykologiset tekijät. Luvussa käsitellään myös kuluttajatrendejä, megatrendejä sekä kuluttajan ostopäätöksen teon kulkua. Sosiaalista mediaa käsittelevässä luvussa tutustutaan, millaisia käyttäjämääriä eri sosiaalisen median kanavilla on ja millaisia ovat yleisesti minkäkin kanavan käyttäjäryhmät. Luvussa käsitellään myös suosituimpia sosiaalisen median kanavia.
Opinnäytetyön tutkimus käsittelee sosiaalisen median vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista menetelmää. Aineistoa tutkimukseen on kerätty opinnäytetyön tekijän omien verkostojen, muun muassa sosiaalisen median kanavien kautta. Kyselylomakkeessa selvitettiin vastaajan perustiedot, minkä jälkeen kysely keskittyi enemmän vastaajan sosiaalisen median käyttöön. Kyselyssä selvitettiin muun muassa, mitä sosiaalisen median kanavia vastaaja käyttää ja millainen markkinointi kiinnittää hänen huomionsa. Tutkimukseen vastasi kokonaisuudessaan 150 henkilöä.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että suuri osa vastaajista kokee sosiaalisella medialla olevan vaikutusta heidän kulutuspäätöksiinsä. Samalla saatiin selville, millaisia sosiaalisen median kanavia eri ikäryhmät käyttävät. Nuoremmalla vastaajaryhmällä oli selkeästi useampia sosiaalisen median kanavia käytössään, ja he myös viettävät siellä useampia tunteja päivän aikana. Sosiaalisen median markkinointi koetaan mielenkiintoisena, kun se on laadukkaasti tehty, ja etenkin lyhyet ja humoristiset videot ovat juuri nyt monen suosiossa. Sosiaalisen median tilien ulkonäöllä oli myös monen vastaajan mielipiteisiin vaikutusta. Mikäli yrityksen sosiaalisen median tileihin on panostettu ja niiden ulkonäkö on visuaalisesti hyvä, luo se po-sitiivista mielikuvaa yrityksestä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste