Automaattinen pelitestaus
Eriksson, Sauli (2023)
Eriksson, Sauli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116583
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään automaattista pelitestausta. Automaattisella pelitestauksella tarkoitetaan testausta, joka tapahtuu automaattisesti. Yksi pelitestauksen menetelmä, joka voidaan suorittaa automaattisesti, on yksikkötestaus. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda automaattisen pelitestauksen tekninen ratkaisu, jossa hyödynnetään yksikkötestausta. Tätä varten kehitetään pelin prototyyppi ja sille yksikkötestejä. Työssä perehdytään lisäksi pelitestauksen yleisimpiin menetelmiin ja pelin prototyypin suunnitteluun. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Gamelab.
Tutkimusotteeksi oli valittu kehittämistutkimus. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi testauksen teoriaa yleisesti ohjelmistotestauksen näkökulmasta, jonka jälkeen käytiin läpi erilaisia testausmenetelmiä. Sen jälkeen perehdyttiin yksikkö- ja integrointitestaukseen ja työssä toteutettuun prototyyppiin. Opinnäytetyön kehitystyöosassa luotiin pelin prototyyppi. Prototyyppi oli graafisesti pelkistetty, mutta mekaanikoiden osalta pelattavissa. Pelin mekaanikoille luotiin yksikkötestejä. Yksikkötestausta hyödyntämällä toteutettiin tekninen ratkaisu automaattiseen pelitestaukseen.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Unity-pelimoottorilla toteutettu pelin prototyyppi ja sitä varten kehitetyt yksikkötestit sekä näiden avulla toteutettu automaattisen pelitestauksen ratkaisu. Ratkaisulla saadaan ilmoitus yksikkötestauksen epäonnistumisesta lähdekoodin kommitoimisen yhteydessä. Yksikkötestauksen avulla tehty automaattinen pelitestaus säästää pelinkehittäjän aikaa ja tuo varmuutta tekemiseen pelin lähdekoodin kasvaessa.
Tutkimusotteeksi oli valittu kehittämistutkimus. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi testauksen teoriaa yleisesti ohjelmistotestauksen näkökulmasta, jonka jälkeen käytiin läpi erilaisia testausmenetelmiä. Sen jälkeen perehdyttiin yksikkö- ja integrointitestaukseen ja työssä toteutettuun prototyyppiin. Opinnäytetyön kehitystyöosassa luotiin pelin prototyyppi. Prototyyppi oli graafisesti pelkistetty, mutta mekaanikoiden osalta pelattavissa. Pelin mekaanikoille luotiin yksikkötestejä. Yksikkötestausta hyödyntämällä toteutettiin tekninen ratkaisu automaattiseen pelitestaukseen.
Opinnäytetyön tuloksena valmistui Unity-pelimoottorilla toteutettu pelin prototyyppi ja sitä varten kehitetyt yksikkötestit sekä näiden avulla toteutettu automaattisen pelitestauksen ratkaisu. Ratkaisulla saadaan ilmoitus yksikkötestauksen epäonnistumisesta lähdekoodin kommitoimisen yhteydessä. Yksikkötestauksen avulla tehty automaattinen pelitestaus säästää pelinkehittäjän aikaa ja tuo varmuutta tekemiseen pelin lähdekoodin kasvaessa.