Kesäsesonkiravintolan toiminnan laajentaminen ympärivuotiseksi: ravintola Tammiston Kuulas
Frantti, Julia (2023)
Frantti, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116710
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on luoda toimeksiantajaravintolalle Tammiston Kuulakselle ympärivuotista toimintaa. Tammiston Kuulas on Naantalissa sijaitseva ravintola, joka on perustettu kesällä 2021 alun perin vain kesäsesonkina toimivaksi ravintolaksi. Koska ravintolalla on potentiaalia toimia myös ympärivuotisesti, on sitä lähdetty pikkuhiljaa kehittämään vuoden ympäri toimivaksi konseptiravintolaksi, joka järjestää erilaisia elämyksiä.
Produktin päätavoitteena on suunnitella yritykselle toimivia konsepteja ja ajoittaa nämä omiin ajankohtiinsa. Työn suunnittelu ja konseptien kokeileminen on aloitettu keväällä 2022. Itse teoriaosuuden kirjoittaminen on aloitettu tammikuussa 2023. Produktissa avataan konsepteja pääpiirteittäin sekä suunnitellaan vuosikalenteri, johon eri konseptit ja tapahtumat sijoitetaan. Lisäksi yritykselle suunnitellaan myös markkinoinnin vuosikello tukemaan konseptien markkinointia. Produktissa tarkastellaan myös jo testattuja konsepteja, joita tarvittaessa kehitetään vielä toimivimmiksi. Konseptien vakioimisella on iso merkitys, jotta saadaan lisättyä asiakkaiden tietoisuutta ravintolan aukioloista ja tapahtumista.
Kehittämisessä yksi tärkeä huomio on Naantalin vetovoimaisuus talviaikaan, sillä Naantalia pidetään enemmän kesäpaikkana. Vetovoimaisuuden voi kääntää myös tavoitteeksi, että miten omalta osalta parannetaan Naantalin ravintoloiden vetovoimaisuutta sekä erilaistetaan ravintolatarjontaa myös muuna kuin kesäaikana.
Teoriaosuuden alussa käydään läpi toimeksiantajayritystä, joka on toteutettu pitkälti paikan yrittäjän haastattelemisella. Teoriaosuudessa käydään myös läpi ravintola-alan tämänhetkistä tarkastelua; trendien, elämyksellisyyden ja ajankohtaisen tilanteen kautta. Työn pääaihepiirejä ovat konseptisuunnittelu ja siihen liittyviä asioita; liikeideaa, asiakaslähtöisyyttä, strategiaa, brändin luomista ja markkinointiviestintää. Business Model Canvasta käytetään työssä konseptin suunnittelemiseen. Työstä on rajattu pois hinnoittelu, sillä halutaan pitää keskittyminen itse konseptoinnissa ja hinnoittelu halutaan tehdä vasta lähempänä konseptien toteuttamista. Tutkimustapana on käytetty tapaustutkimusta. Produktit eli ravintola Tammiston Kuulakseen tehdyt työt; konseptisuunnitelmat, vuosikalenteri ja markkinoinnin vuosikello ovat salattuja tietoja, jotka toimitetaan toimeksiantajayrittäjälle.
Tuloksena saatiin uusia toimivia konsepteja. Yhtenä tuloksena saatiin myös lisättyä kuukausiin enemmän auki olevia päiviä, jotta pystytään hyödyntämään ravintolan kapasiteettia tehokkaammin. Koska ravintolaa pystytään pitämään jatkossa auki säännöllisemmin, saadaan toimintaa kasvatettua sekä asiakkaita paremmin sitoutettua ravintolan toimintaan. Konseptien kehittäminen sekä tarkastelu jatkuu ravintola Tammiston Kuulaksessa tämän produktin pohjalta.
Produktin päätavoitteena on suunnitella yritykselle toimivia konsepteja ja ajoittaa nämä omiin ajankohtiinsa. Työn suunnittelu ja konseptien kokeileminen on aloitettu keväällä 2022. Itse teoriaosuuden kirjoittaminen on aloitettu tammikuussa 2023. Produktissa avataan konsepteja pääpiirteittäin sekä suunnitellaan vuosikalenteri, johon eri konseptit ja tapahtumat sijoitetaan. Lisäksi yritykselle suunnitellaan myös markkinoinnin vuosikello tukemaan konseptien markkinointia. Produktissa tarkastellaan myös jo testattuja konsepteja, joita tarvittaessa kehitetään vielä toimivimmiksi. Konseptien vakioimisella on iso merkitys, jotta saadaan lisättyä asiakkaiden tietoisuutta ravintolan aukioloista ja tapahtumista.
Kehittämisessä yksi tärkeä huomio on Naantalin vetovoimaisuus talviaikaan, sillä Naantalia pidetään enemmän kesäpaikkana. Vetovoimaisuuden voi kääntää myös tavoitteeksi, että miten omalta osalta parannetaan Naantalin ravintoloiden vetovoimaisuutta sekä erilaistetaan ravintolatarjontaa myös muuna kuin kesäaikana.
Teoriaosuuden alussa käydään läpi toimeksiantajayritystä, joka on toteutettu pitkälti paikan yrittäjän haastattelemisella. Teoriaosuudessa käydään myös läpi ravintola-alan tämänhetkistä tarkastelua; trendien, elämyksellisyyden ja ajankohtaisen tilanteen kautta. Työn pääaihepiirejä ovat konseptisuunnittelu ja siihen liittyviä asioita; liikeideaa, asiakaslähtöisyyttä, strategiaa, brändin luomista ja markkinointiviestintää. Business Model Canvasta käytetään työssä konseptin suunnittelemiseen. Työstä on rajattu pois hinnoittelu, sillä halutaan pitää keskittyminen itse konseptoinnissa ja hinnoittelu halutaan tehdä vasta lähempänä konseptien toteuttamista. Tutkimustapana on käytetty tapaustutkimusta. Produktit eli ravintola Tammiston Kuulakseen tehdyt työt; konseptisuunnitelmat, vuosikalenteri ja markkinoinnin vuosikello ovat salattuja tietoja, jotka toimitetaan toimeksiantajayrittäjälle.
Tuloksena saatiin uusia toimivia konsepteja. Yhtenä tuloksena saatiin myös lisättyä kuukausiin enemmän auki olevia päiviä, jotta pystytään hyödyntämään ravintolan kapasiteettia tehokkaammin. Koska ravintolaa pystytään pitämään jatkossa auki säännöllisemmin, saadaan toimintaa kasvatettua sekä asiakkaita paremmin sitoutettua ravintolan toimintaan. Konseptien kehittäminen sekä tarkastelu jatkuu ravintola Tammiston Kuulaksessa tämän produktin pohjalta.