Matkailusta kiinnostuneiden nuorten aikuisten tavoittaminen matkanjärjestäjien sosiaalisessa mediassa
Viljaniemi, Vera (2023)
Viljaniemi, Vera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116738
Tiivistelmä
Matkanjärjestäjien palvelut ja sosiaalisen median markkinointi on useimmiten osoitettu tavoittamaan suurimmat asiakassegmentit, kuten lapsiperheet ja vanhukset. Tällöin matkanjärjestäjät eivät välttämättä tavoita nuoria aikuisia markkinoinnissa ja palveluiden tuotannossa. Nuoret aikuiset ovat kuitenkin suurin sosiaalisen median käyttäjäryhmä, jonka vuoksi matkanjärjestäjät voisivat sosiaalisen median avulla tavoittaa entistä suuremman joukon tällä hetkellä hyödyntämättömissä olevasta asiakassegmentistä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten matkanjärjestäjät tavoittavat nuoret aikuiset sosiaalisen median markkinoinnissa. Tutkittavat yritykset ovat Suomen kolme suurinta matkanjärjestäjää: Aurinkomatkat, TUI Suomi ja Tjäreborg, jotka kaikki hyödyntävät suurimpia sosiaalisen median alustoja markkinoinnissaan. Tulosten analysointia varten kerättiin kaksi erilaista aineistoa. Ensimmäinen aineisto koostui aiemmin mainittujen matkanjärjestäjien sosiaalisen medioiden keskeisimmistä sisällöistä vuoden 2022 ajalta. Tutkittavat sosiaaliset mediat olivat Facebook, Instagram, YouTube ja Twitter. Toinen aineisto koostui kvantitatiivisesta kyselytutkimuksesta, jonka kohderyhmänä olivat 18–34-vuotiaat nuoret aikuiset. Kysely järjestettiin huhti-toukokuussa 2023. Kyselyn tavoitteena oli tutkia millainen matkanjärjestäjien sosiaalisen median sisältö olisi hyödyllistä 18–34-vuotiaiden nuorten aikuisten mielestä.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittivat, että nuoret aikuiset käyttävät eniten sosiaalisen median kanavista Instagramia, YouTubea ja TikTokia. He halusivat nähdä ostopäätöstensä tueksi kuvia ja videoita kohteista sekä asiakkaiden kertomuksia ja kokemuksia. Aurinkomatkojen Instagram syöte oli vastaajien mukaan mieleisin ja sen suosio perustui syötteen visuaaliseen ilmeeseen.
Yhteenvetona voidaan todeta, että matkanjärjestäjien sosiaalisen median kanavien sisällöt eivät tavoita optimaalisesti matkailusta kiinnostuneita nuoria aikuisia tällä hetkellä. Sosiaalinen media kehittyy ja muuttuu kiihtyvällä tahdilla, minkä vuoksi sosiaalista mediaa matkanjärjestäjien markkinointivälineenä tulisi tulevaisuudessa tutkia lisää resurssien kohdentamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten matkanjärjestäjät tavoittavat nuoret aikuiset sosiaalisen median markkinoinnissa. Tutkittavat yritykset ovat Suomen kolme suurinta matkanjärjestäjää: Aurinkomatkat, TUI Suomi ja Tjäreborg, jotka kaikki hyödyntävät suurimpia sosiaalisen median alustoja markkinoinnissaan. Tulosten analysointia varten kerättiin kaksi erilaista aineistoa. Ensimmäinen aineisto koostui aiemmin mainittujen matkanjärjestäjien sosiaalisen medioiden keskeisimmistä sisällöistä vuoden 2022 ajalta. Tutkittavat sosiaaliset mediat olivat Facebook, Instagram, YouTube ja Twitter. Toinen aineisto koostui kvantitatiivisesta kyselytutkimuksesta, jonka kohderyhmänä olivat 18–34-vuotiaat nuoret aikuiset. Kysely järjestettiin huhti-toukokuussa 2023. Kyselyn tavoitteena oli tutkia millainen matkanjärjestäjien sosiaalisen median sisältö olisi hyödyllistä 18–34-vuotiaiden nuorten aikuisten mielestä.
Keskeisimmät tutkimustulokset osoittivat, että nuoret aikuiset käyttävät eniten sosiaalisen median kanavista Instagramia, YouTubea ja TikTokia. He halusivat nähdä ostopäätöstensä tueksi kuvia ja videoita kohteista sekä asiakkaiden kertomuksia ja kokemuksia. Aurinkomatkojen Instagram syöte oli vastaajien mukaan mieleisin ja sen suosio perustui syötteen visuaaliseen ilmeeseen.
Yhteenvetona voidaan todeta, että matkanjärjestäjien sosiaalisen median kanavien sisällöt eivät tavoita optimaalisesti matkailusta kiinnostuneita nuoria aikuisia tällä hetkellä. Sosiaalinen media kehittyy ja muuttuu kiihtyvällä tahdilla, minkä vuoksi sosiaalista mediaa matkanjärjestäjien markkinointivälineenä tulisi tulevaisuudessa tutkia lisää resurssien kohdentamiseksi.