Digitala marknadsföringens påverkan på konsumentbeteendet
Nygård, Jessica (2023)
Nygård, Jessica
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116739
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median kautta tapahtuvaa digitaalista markkinointia ja sen vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen. Koska markkinointi on kehittynyt paljon viime vuosina ja digitaalisten kanavien käyttö markkinointitarkoituksiin on kasvanut yritysten keskuudessa, on yhä yleisempää, että yritykset käyttävät sosiaalista mediaa tuotteidensa tai palveluidensa markkinoinnissa ja kommunikoinnissa asiakkaiden kanssa digitaalisten alustojen kautta.
Sosiaalisen median käyttö kasvaa jatkuvasti, mikä vaikuttaa siihen, että useammat ihmiset käyttävät digitaalisia työkaluja ostoprosessissaan, mikä osaltaan muuttaa kuluttajakäyttäytymistä. Yrityksille on tullut yhä tärkeämmäksi seurata kuluttajien käyttäytymistä vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin ja kysyntään markkinoinnin avulla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten digitaalinen markkinointi ja mitkä muut tekijät vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen. Tavoitteena oli saada ymmärrystä erilaisista kuluttajakäyttäytymistavoista ja tutkia digitaalisen markkinoinnin tehokkuutta ja vaikutusta.
Teoreettisessa osassa käsiteltiin muun muassa kuluttajakäyttäytymistä, ostopäätösprosessia, digitaalista markkinointia sekä markkinoinnin teorioita ja malleja. Tutkimusmenetelmänä tehtiin sähköinen kysely Yrkeshögskolan Novian opiskelijoiden keskuudessa.
Tulokset osoittavat, että monet vastaajista käyttävät sosiaalista mediaa ostopäätösprosessinsa tukena ja heihin vaikuttaa digitaalinen markkinointi sosiaalisen median kautta, mikä johtaa muuttuneeseen kuluttajakäyttäytymiseen.
Sosiaalisen median käyttö kasvaa jatkuvasti, mikä vaikuttaa siihen, että useammat ihmiset käyttävät digitaalisia työkaluja ostoprosessissaan, mikä osaltaan muuttaa kuluttajakäyttäytymistä. Yrityksille on tullut yhä tärkeämmäksi seurata kuluttajien käyttäytymistä vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin ja kysyntään markkinoinnin avulla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten digitaalinen markkinointi ja mitkä muut tekijät vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen. Tavoitteena oli saada ymmärrystä erilaisista kuluttajakäyttäytymistavoista ja tutkia digitaalisen markkinoinnin tehokkuutta ja vaikutusta.
Teoreettisessa osassa käsiteltiin muun muassa kuluttajakäyttäytymistä, ostopäätösprosessia, digitaalista markkinointia sekä markkinoinnin teorioita ja malleja. Tutkimusmenetelmänä tehtiin sähköinen kysely Yrkeshögskolan Novian opiskelijoiden keskuudessa.
Tulokset osoittavat, että monet vastaajista käyttävät sosiaalista mediaa ostopäätösprosessinsa tukena ja heihin vaikuttaa digitaalinen markkinointi sosiaalisen median kautta, mikä johtaa muuttuneeseen kuluttajakäyttäytymiseen.