Kumppanuushallinnan kehittäminen : yhteistyön merkitys matkailualalla
Tuomainen, Miia (2023)
Tuomainen, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116638
Tiivistelmä
Matkailu sitoo yhteen asiakkaat, palveluntarjoajat ja kohteet. Yhteistyö on tärkeä toimintamalli matkailualalla toimivien yritysten välisessä ekosysteemissä itse tuotteen rakentuessa eri yritysten tarjoamien palveluiden pohjalle. Matkailutuotteen rakentamisen lisäksi yhteistyön taustalla on useita eri motiiveja eli hyötyjä, joita tavoitellaan, kuten kasvu, jaetut resurssit tai toiminnan kehittäminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda pohja Aurinkomatkojen kumppanuushallinnalle tunnistaen yhteistyökumppanuuksien hallintaa koskevia haasteita ja kehitysmahdollisuuksia. Tarkoitus on tunnistaa, kuinka Aurinkomatkat voi kehittää toimintamallejaan tukemaan sisäisiä ja ulkoisia tarpeita. Tutkimusongelma koostuu tärkeiden kumppaneiden tunnistamisesta, erilaisten kumppanuussuhteiden kehittämisestä ja kumppanuussuhteisiin liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään matkailuliiketoimintaa, yhteistyötä ja kumppanuushallintaa. Tutkimus toteutettiin käyttäen sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen pohja rakennettiin lähtötilanteen analysoinnista ja kilpailijavertailusta. Ulkoisten sidosryhmien tarpeita selvitettiin kyselyn avulla ja Aurinkomatkojen sisäisesti prosesseja ideoitiin työpajoissa.
Tulosten mukaan Aurinkomatkojen kumppanit ovat tyytyväisiä yhteistyöhön. Yhteinen hyöty ja tavoitteet ovat tärkeitä arvoja sekä Aurinkomatkoille että kumppaneille. Tuloksien perusteella nämä ovat myös kumppanuuteen sitouttavia tekijöitä. Kumppanuushallintaa tulee kehittää osana yrityksen strategiaa rakentaen se yrityksen vision ja arvojen pohjalle. Tärkeimpien kumppaneiden tunnistaminen nousee esille yhtenä työtä ja resursseja tehokkaimmin ohjaavista tekijöistä. Tulosten perusteella tärkeä kumppani tunnistetaan myyntimäärien, asiakasuskollisuuden tai liiketoiminnallisen riskin pohjalta. Sisäisten prosessien kannalta on osattava tunnistaa keskeiset kumppanit ja määritellä prosessit, jotka tukevat kumppanuuksille asetettuja tavoitteita. Sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä on tärkeä rooli kumppanuuksien hallinnassa ja kehittämisessä. Kumppanuuksille asetettujen tavoitteiden ja kumppaneiden tyytyväisyyden mittaaminen tulisivat olla yksi osa kumppanuushallintaa ja tärkeiden kumppanuuksien kehittämistä. Avoin vuorovaikutus, yhteinen hyöty ja henkilökohtaiset suhteet mahdollistavat pitkäaikaisen ja luottamuksellisen kumppanuussuhteen rakentamisen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda pohja Aurinkomatkojen kumppanuushallinnalle tunnistaen yhteistyökumppanuuksien hallintaa koskevia haasteita ja kehitysmahdollisuuksia. Tarkoitus on tunnistaa, kuinka Aurinkomatkat voi kehittää toimintamallejaan tukemaan sisäisiä ja ulkoisia tarpeita. Tutkimusongelma koostuu tärkeiden kumppaneiden tunnistamisesta, erilaisten kumppanuussuhteiden kehittämisestä ja kumppanuussuhteisiin liittyvistä mahdollisuuksista ja haasteista. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään matkailuliiketoimintaa, yhteistyötä ja kumppanuushallintaa. Tutkimus toteutettiin käyttäen sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimuksen pohja rakennettiin lähtötilanteen analysoinnista ja kilpailijavertailusta. Ulkoisten sidosryhmien tarpeita selvitettiin kyselyn avulla ja Aurinkomatkojen sisäisesti prosesseja ideoitiin työpajoissa.
Tulosten mukaan Aurinkomatkojen kumppanit ovat tyytyväisiä yhteistyöhön. Yhteinen hyöty ja tavoitteet ovat tärkeitä arvoja sekä Aurinkomatkoille että kumppaneille. Tuloksien perusteella nämä ovat myös kumppanuuteen sitouttavia tekijöitä. Kumppanuushallintaa tulee kehittää osana yrityksen strategiaa rakentaen se yrityksen vision ja arvojen pohjalle. Tärkeimpien kumppaneiden tunnistaminen nousee esille yhtenä työtä ja resursseja tehokkaimmin ohjaavista tekijöistä. Tulosten perusteella tärkeä kumppani tunnistetaan myyntimäärien, asiakasuskollisuuden tai liiketoiminnallisen riskin pohjalta. Sisäisten prosessien kannalta on osattava tunnistaa keskeiset kumppanit ja määritellä prosessit, jotka tukevat kumppanuuksille asetettuja tavoitteita. Sisäisellä ja ulkoisella viestinnällä on tärkeä rooli kumppanuuksien hallinnassa ja kehittämisessä. Kumppanuuksille asetettujen tavoitteiden ja kumppaneiden tyytyväisyyden mittaaminen tulisivat olla yksi osa kumppanuushallintaa ja tärkeiden kumppanuuksien kehittämistä. Avoin vuorovaikutus, yhteinen hyöty ja henkilökohtaiset suhteet mahdollistavat pitkäaikaisen ja luottamuksellisen kumppanuussuhteen rakentamisen.