Siuxin markkinointisuunnitelma Suomen markkinoille
Tahkola, Jerry (2023)
Tahkola, Jerry
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116705
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli toteutuskelpoisen markkinointisuunnitelman laatiminen Siuxille, joka on espanjalainen padelbrändi. Siuxia ei ole aikaisemmin markkinoitu suunnitelmallisesti Suomessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Oy Sportmaestro Ab, joka on Suomen suurin Siuxin jälleenmyyjä. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena on Siuxille laadittu markkinointisuunnitelma. Suunnitelma pohjautuu brändin nykytilaan Suomessa sekä Suomen padelmarkkinoiden nykytilaan. Suunnitelman markkinointitoimenpiteet on valittu tukemaan brändin tavoitteita mahdollisimman hyvin.
Tässä työssä käsitellään SOSTAC-mallia ja miten sen avulla tehdään markkinointisuunnitelma. SOSTAC muodostuu englannin kielen sanoista situation analysis, objectives, strategy, tactics, actions ja control. Eli suomeksi käännettynä tilanneanalyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet ja seuranta. Mallia käytettään maailmanlaajuisesti, mutta se on kuitenkin vain yksi malli muiden joukossa. Teoriaosio käsittelee myös muita markkinointisuunnitelman laatimisen kannalta tärkeitä aiheita, kuten segmentointia, asiakaspolkua ja sosiaalisen median trendejä vuonna 2023. Opinnäytetyöstä löytyy katsaus Suomen padelmarkkinoista.
Tuotoksena syntyi teoriaosion aiheisiin perustuva markkinointisuunnitelma, joka käsittelee sosiaalista mediaa, erilaisia kumppanuuksia padelorganisaatioiden kanssa, vaikuttajamarkkinointia, lähettilästoimintaa ja pelaajien sponsorointia. Markkinointitoimet ja niiden seuranta on merkitty vuosikalenteriin ja lisäksi on laadittu sosiaalisen median eli somen viikkokalenteri, josta selviää julkaisun aihe sekä siihen osallistuvat tekijät. Markkinoinnin kohdentamista varten on rakennettu viisi erilaista asiakaspersoonaa.
Tulevaisuudessa markkinointia voisi tehdä myös nuorten suosimassa TikTokissa sekä LinkedInissä, josta löytää uusia yritysasiakkaita. Näiden kahden kanavan käyttöönotto auttaa tavoittamaan enemmän potentiaalisia asiakkaita.
Tässä työssä käsitellään SOSTAC-mallia ja miten sen avulla tehdään markkinointisuunnitelma. SOSTAC muodostuu englannin kielen sanoista situation analysis, objectives, strategy, tactics, actions ja control. Eli suomeksi käännettynä tilanneanalyysi, tavoitteet, strategia, taktiikat, toimenpiteet ja seuranta. Mallia käytettään maailmanlaajuisesti, mutta se on kuitenkin vain yksi malli muiden joukossa. Teoriaosio käsittelee myös muita markkinointisuunnitelman laatimisen kannalta tärkeitä aiheita, kuten segmentointia, asiakaspolkua ja sosiaalisen median trendejä vuonna 2023. Opinnäytetyöstä löytyy katsaus Suomen padelmarkkinoista.
Tuotoksena syntyi teoriaosion aiheisiin perustuva markkinointisuunnitelma, joka käsittelee sosiaalista mediaa, erilaisia kumppanuuksia padelorganisaatioiden kanssa, vaikuttajamarkkinointia, lähettilästoimintaa ja pelaajien sponsorointia. Markkinointitoimet ja niiden seuranta on merkitty vuosikalenteriin ja lisäksi on laadittu sosiaalisen median eli somen viikkokalenteri, josta selviää julkaisun aihe sekä siihen osallistuvat tekijät. Markkinoinnin kohdentamista varten on rakennettu viisi erilaista asiakaspersoonaa.
Tulevaisuudessa markkinointia voisi tehdä myös nuorten suosimassa TikTokissa sekä LinkedInissä, josta löytää uusia yritysasiakkaita. Näiden kahden kanavan käyttöönotto auttaa tavoittamaan enemmän potentiaalisia asiakkaita.