Pohjoismainen työvoimapalvelumalli sairauspäivärahassa : erityispiirteet työttömän asiakkaan ratkaisutyössä
Ollikainen, Kaisa (2023)
Ollikainen, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116630
Tiivistelmä
Suomen työvoimapolitiikka siirtyi Pohjoismaisen työvoimapalvelumallin myötä aktiivisemmalle uralle toukokuussa vuonna 2022. Mallin tavoitteen on antaa työnhakijalle aiempaan enemmän vapauksia työnhaussa, tarjota oikea-aikaisia ja asiakaslähtöisiä palveluita tukien työhön paluuta. Työkyvyn tukeminen on tärkeää työhön paluun onnistumisen kannalta. Sairauspäivärahaa sai vuonna 2021 lähes 30 000 työtöntä asiakasta. Sairauspäivärahan ratkaisuasiantuntijat ovat paraatipaikalla tunnistamaan työkyvyn haasteita osana kokonaisvaltaista etuustyötään. Asiakkaan palvelujen tulee jatkua katkeamattomana yli etuus- ja organisaatiorajojen, jotta Pohjoismaisen työvoimapalvelumallin tavoitteissa onnistutaan.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on tarkastella sairauspäivärahan ratkaisuasiantuntijoiden koettua osaamista Pohjoismaisen työvoimapalvelumallin keskeisistä osa-alueista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselynä sairauspäivärahan ratkaisuasiantuntijoille. Vastausprosentti oli 25%. Kehittämistyön tuotoksena päivitettiin sairauspäivärahan prosessiohje työttömien asiakkaiden ratkaisutyön tueksi. Finland's labour market policy took a more active path in May 2022 with the Nordic labour market service model. This model aims to give jobseekers more freedom to look for work, provide timely and customer-oriented services to support getting empolyment. Supporting work capacity is important for successful return to work. In 2021, almost 30 000 unemployed clients received sickness allowance. Sickness allowance solution specialists are well placed to identify work capability challenges as part of their holistic benefits work. To achieve the goals of the Nordic labour market service model, there must be continuity of services for the client across benefit and organizational boundaries.
The aim of this development work is to examine the perceived competence of sickness allowance solution specialists in key areas of the Nordic labour market services model. The research method used was an electronic survey of sickness allowance solution specialists. The response rate was 25%. The output of the development work was an updated sickness allowance process manual to support the settlement work of unemployed clients.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on tarkastella sairauspäivärahan ratkaisuasiantuntijoiden koettua osaamista Pohjoismaisen työvoimapalvelumallin keskeisistä osa-alueista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselynä sairauspäivärahan ratkaisuasiantuntijoille. Vastausprosentti oli 25%. Kehittämistyön tuotoksena päivitettiin sairauspäivärahan prosessiohje työttömien asiakkaiden ratkaisutyön tueksi.
The aim of this development work is to examine the perceived competence of sickness allowance solution specialists in key areas of the Nordic labour market services model. The research method used was an electronic survey of sickness allowance solution specialists. The response rate was 25%. The output of the development work was an updated sickness allowance process manual to support the settlement work of unemployed clients.