Personcentrerat ledarskap och dess inverkan på arbetsvälbefinnande inom småbarnspedagogiken
Suominen, Julia (2023)
Suominen, Julia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116761
Tiivistelmä
Personcentrerat ledarskap är en ledarskapsstil som tar fasta på varje medarbetares behov och resurser för att frodas i sitt arbete. Syftet med denna studie var att utreda huruvida personcentrerat ledarskap främjar arbetsvälbefinnande hos personal inom småbarnspedagogiken, och ger svar på vilka personcentrerade ledarskapselement som kan identifieras i personalens erfarenheter inom småbarnspedagogiken, samt hurdan inverkan personcentrerade ledarskapselement inom småbarnspedagogiken har på personalens arbetsvälbefinnande. Den teoretiska referensramen består av personcentrerat ledarskap och modellen för känslor av välbefinnande. Studien har en kvalitativ forskningsansats, med individuella semistrukturerade temaintervjuer som datainsamlingsmetod och abduktiv innehållsanalys som analysmetod. Resultatet visar att ledarskapselement som stöder personcentrerat förhållningssätt inom småbarnspedagogiken framkommer i bemötandet av individen, stödjandet av professionell tillväxt, stärkandet av teamsamhörighet, kommunikationskulturen och lyhörd auktoritet. Det personcentrerade ledarskapets genomförande försvåras av hinder på strukturell nivå och föreståndarens hindrande beteendemönster. Personcentrerade ledarskapselement bidrar till personalens känslor av trygghet, hopp och gemenskap på arbetsplatsen, att få sin röst hörd, att känna sig värdefull, och att kunna förverkliga sig själv. Bristande personcentrerat ledarskap kan medföra för personalen en känsla av att inte bli uppskattad som sitt unika själv, tudelade känslor kring relationen till föreståndaren, samt arbetsmoraliska dilemman. På basis av resultatet kan det konstateras att en aktiv och medveten implementering av personcentrerat ledarskap inom småbarnspedagogiken kan bidra till utvecklandet av ett inklusionsfrämjande ledarskap. Detta stöder personalens arbetsvälbefinnande och motivation att stanna kvar på branschen. Tacklande av hinder för personcentrerat ledarskap är en förutsättning för en framgångsrik implementering av den personcentrerade ledarskapsstilen.