Kulunvalvonnan palvelujärjestelmän visuaalinen kuvaus
Salmi, Katerina (2023)
Salmi, Katerina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116933
Tiivistelmä
Postpandemian työelämään kuuluu etätyö, joka tehdään kotitoimiston lisäksi erilaisissa tarkoituksen mukaisissa tiloissa kuten yhteisöllisissä työtiloissa. Työskentelytapojen muutoksen ja teknologian kehityksen myötä turvallisuusalaan ja kulunvalvontaan kohdistuu paineita pysyä ketteränä ja ajan tasalla.
Opinnäytetyö käsittelee toimeksiantaja Crazy Town Oy:n kulunvalvontaan liittyviä prosesseja. Työ on rajattu vähintään kuusi kuukautta toiminnassa oleviin toimipisteisiin. Kohderyhmäksi on valittu ilta- ja viikonloppukäyttäjät, joiden toiminta seurataan ostopäätöshetkestä aina kulkuoikeuksien voimassaolon päättymiseen saakka. Työn tavoite on kartoittaa tämänhetkistä ilta- ja viikonloppukäyttäjiä koskevaa kulunvalvontaprosessia, selvittää miten ilta- ja viikonloppukäyttäjien käyttäytyminen vaikuttaa henkilökunnan toimintaan sekä kuvata kulunvalvontaprosessin sujuvoittamista edistäviä toimenpiteitä.
Tietoperustassa määritellään kulunvalvonnan ja palvelujärjestelmän visuaalisen kuvauksen käsitteet. Kulunvalvonnalla ymmärretään valvotulle alueelle pääsyn rajoittamista erilaisten esteiden ja tunnistuslaitteiden avulla. Kulunvalvonnan avulla selvitetään tiloissa käyvän henkilöllisyys, käynnin ajankohta sekä kulkureitti. Palvelujärjestelmän visuaalinen kuvaus on yksi palvelumuotoilun työkaluista. Kyseessä on yksityiskohtainen prosessikaavio, jolla havainnoidaan organisaation prosesseja parantaakseen käyttäjän palvelukokemusta.
Työn tutkimusmenetelmiksi valikoituivat teemahaastattelut ja työpaja. Ne toteutettiin etänä maalis-huhtikuussa 2023. Teemahaastattelussa oli kuusi henkilökunnan jäsentä, jotka ovat vuorovaikutuksessa tarkasteltavan kohderyhmän kanssa. Haastattelujen tulosten perusteella suunniteltiin työpaja, johon osallistui haastateltavien lisäksi muu henkilökunta sekä toimeksiantajan johtoon kuuluvat kaksi henkilöä.
Teemahaastattelujen, työpajan tulosten sekä tietoperustan perusteella luotiin kaksi vaihtoehtoista palvelujärjestelmän visuaalista kuvausta, joilla havainnoitiin ilta- ja viikonloppukäyttäjän sujuvaan kulkemiseen liittyviä prosesseja. Toisessa visuaalisessa kuvauksessa toimipisteen vastuuhenkilö on aktiivisessa vuorovaikutuksessa käyttäjän kanssa joko suoraan tai verkon välityksellä. Toinen visuaalinen kuvaus nojaa teknologian ja verkon käyttöön henkilökunnan sijaan.
Opinnäytetyön perusteella suositellaan ottamaan käyttöön mobiilitunnistetta, standardoimaan kulunvalvonnan ja tilavarausten ohjeet sekä korvaamaan osa manuaalisista toiminnoista automatisointityökalujen avulla.
Opinnäytetyö käsittelee toimeksiantaja Crazy Town Oy:n kulunvalvontaan liittyviä prosesseja. Työ on rajattu vähintään kuusi kuukautta toiminnassa oleviin toimipisteisiin. Kohderyhmäksi on valittu ilta- ja viikonloppukäyttäjät, joiden toiminta seurataan ostopäätöshetkestä aina kulkuoikeuksien voimassaolon päättymiseen saakka. Työn tavoite on kartoittaa tämänhetkistä ilta- ja viikonloppukäyttäjiä koskevaa kulunvalvontaprosessia, selvittää miten ilta- ja viikonloppukäyttäjien käyttäytyminen vaikuttaa henkilökunnan toimintaan sekä kuvata kulunvalvontaprosessin sujuvoittamista edistäviä toimenpiteitä.
Tietoperustassa määritellään kulunvalvonnan ja palvelujärjestelmän visuaalisen kuvauksen käsitteet. Kulunvalvonnalla ymmärretään valvotulle alueelle pääsyn rajoittamista erilaisten esteiden ja tunnistuslaitteiden avulla. Kulunvalvonnan avulla selvitetään tiloissa käyvän henkilöllisyys, käynnin ajankohta sekä kulkureitti. Palvelujärjestelmän visuaalinen kuvaus on yksi palvelumuotoilun työkaluista. Kyseessä on yksityiskohtainen prosessikaavio, jolla havainnoidaan organisaation prosesseja parantaakseen käyttäjän palvelukokemusta.
Työn tutkimusmenetelmiksi valikoituivat teemahaastattelut ja työpaja. Ne toteutettiin etänä maalis-huhtikuussa 2023. Teemahaastattelussa oli kuusi henkilökunnan jäsentä, jotka ovat vuorovaikutuksessa tarkasteltavan kohderyhmän kanssa. Haastattelujen tulosten perusteella suunniteltiin työpaja, johon osallistui haastateltavien lisäksi muu henkilökunta sekä toimeksiantajan johtoon kuuluvat kaksi henkilöä.
Teemahaastattelujen, työpajan tulosten sekä tietoperustan perusteella luotiin kaksi vaihtoehtoista palvelujärjestelmän visuaalista kuvausta, joilla havainnoitiin ilta- ja viikonloppukäyttäjän sujuvaan kulkemiseen liittyviä prosesseja. Toisessa visuaalisessa kuvauksessa toimipisteen vastuuhenkilö on aktiivisessa vuorovaikutuksessa käyttäjän kanssa joko suoraan tai verkon välityksellä. Toinen visuaalinen kuvaus nojaa teknologian ja verkon käyttöön henkilökunnan sijaan.
Opinnäytetyön perusteella suositellaan ottamaan käyttöön mobiilitunnistetta, standardoimaan kulunvalvonnan ja tilavarausten ohjeet sekä korvaamaan osa manuaalisista toiminnoista automatisointityökalujen avulla.