Tutkimus mobiililaitteiden käytöstä eri asiakasorganisaatioissa
Kautiainen, Kimmo (2023)
Kautiainen, Kimmo
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116845
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia mobiililaitteiden käyttöä eri asiakasorganisaatioissa ja loppukäyttäjien kokemuksia palvelusta. Tehtävänä oli tuottaa käyttökokemuskysely, jolla kerättiin loppukäyttäjien koke-muksia ja ajatuksia organisaation tuottamasta mobiililaitepalvelusta. Tällä kerättiin tietoa, jota organisaatio voi hyödyntää palvelun jatkokehityksessä, sekä tunnistaessaan mikä palvelussa toimii ja missä on vielä pa-rannettavaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Valtori, Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus. Kysely on toteutettu organisaation mobiililaitepalvelutiimin toimesta. Kyselyä tehdessä on konsultoitu eri työtehtävien asiantuntijoita, jotta saatiin haluttu lopputulos aikaiseksi. Kysely on tuotettu organisaation käyttämään intranettiin, jossa käytettiin intranetin sisäistä kyselylomaketta. Kyselyn tulosten vastausdatan käsittely toteutettiin organisaation taulukkolaskenta työkalulla, sekä siitä muodostettu tiivistelmä laadittiin organisaation käyttämällä tekstinkäsittelyohjelmalla. Tulokset ja niiden oikeudellisuus käytiin läpi kyselyn päätyttyä mobiililaitepalvelutiimin kanssa. Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet täyttyivät ja kyselystä saadut tulokset olivat kattavat vaikkakin vähäiset siihen nähden, mitä alun perin oli odotettu. Kyselyn tuloksia voidaan hyödyntää organisaatiossa mobiililai-tepalvelun jatkokehityksessä ja kyselyn tuloksia voidaan pitää ohjaavana pohjana tulevia toimia ajatellen. The purpose of the Thesis was to study the usage of mobile devices in many different customer organiza-tions by the end users and gather customer experiences of the mobile service they use. As an assignment was to create survey about user experiences, which was used to gather experiences and thoughts from the end users, about the mobile device service that is provided by the organization. With this survey, infor-mation was gathered so organization can utilize its information to further develop their services and to rec-ognize what makes their service work and where is something to improve. The clients of the Thesis was of Valtori Government ICT Centre.
The survey was created by organization's mobile service team. While creating the survey, multiple experts from different fields were consulted to get wanted end results. Survey was created in Intranet used by the organization, where the used methods of creating the survey were from the Intranet itself.
The raw data of the survey was handled by the spreadsheets and the summary of the spreadsheet data was created by using text processing program provided by the organization. The results and the results were validated at the end of the given time to answer for the survey by mobile service team.
The targets that were given to the Thesis were fulfilled and the results of the survey were comprehensive, even though were left a little short, when comparing to the originally expected number of answers. Gained results can be utilized for further development in the organization'
The survey was created by organization's mobile service team. While creating the survey, multiple experts from different fields were consulted to get wanted end results. Survey was created in Intranet used by the organization, where the used methods of creating the survey were from the Intranet itself.
The raw data of the survey was handled by the spreadsheets and the summary of the spreadsheet data was created by using text processing program provided by the organization. The results and the results were validated at the end of the given time to answer for the survey by mobile service team.
The targets that were given to the Thesis were fulfilled and the results of the survey were comprehensive, even though were left a little short, when comparing to the originally expected number of answers. Gained results can be utilized for further development in the organization'