Urheiluorganisaation myynti ja myynnin johtaminen : miten myydä urheiluorganisaatiota?
Mäkinen, Samu; Näreharju, Arttu (2023)
Mäkinen, Samu
Näreharju, Arttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116708
Tiivistelmä
Ilman myyntiä yksikään yritys ei voi menestyä. Alasta riippumatta juuri myynti tuo yritykselle liikevaihdon. Myöskään ilman laadukasta johtamista, ei voida saavuttaa tasokkaita tuloksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista myyntityö on urheiluorganisaatiossa, miten sitä toteutetaan ja mitkä muuttujat vaikuttavat myyntiin. Teoriaosuudessa avataan, mikä urheiluorganisaatio on, miten se toimii ja miten sitä johdetaan. Työssä vertaillaan myös ”tavallista” liiketoimintaa ja urheiluliiketoimintaa. Teoriaosuudessa tutustutaan myös business to business -myynnin maailmaan ja siihen, miten se liittyy urheilun kontekstiin.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisella haastattelututkimuksella. Haastattelut rajattiin valitun urheilulajin, koripallon mukaan. Tutkimustuloksia käsiteltiin aiheen mukaan urheiluorganisaation myynnin ja sen johtamisen perusteella.
Tutkimus osoitti, että toiminta suomalaisissa koripalloseuroissa on verrattain pientä ja helposti hallittavissa. Myynti ja yhteistyökumppaneille kohdistuva lisäarvo, on kuitenkin ollut valokeilassa viimeisten vuosien ajan ja etenkin lisäarvon tuottaminen seuran yhteistyökumppaneille on erityisen tärkeää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista myyntityö on urheiluorganisaatiossa, miten sitä toteutetaan ja mitkä muuttujat vaikuttavat myyntiin. Teoriaosuudessa avataan, mikä urheiluorganisaatio on, miten se toimii ja miten sitä johdetaan. Työssä vertaillaan myös ”tavallista” liiketoimintaa ja urheiluliiketoimintaa. Teoriaosuudessa tutustutaan myös business to business -myynnin maailmaan ja siihen, miten se liittyy urheilun kontekstiin.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin kvalitatiivisella haastattelututkimuksella. Haastattelut rajattiin valitun urheilulajin, koripallon mukaan. Tutkimustuloksia käsiteltiin aiheen mukaan urheiluorganisaation myynnin ja sen johtamisen perusteella.
Tutkimus osoitti, että toiminta suomalaisissa koripalloseuroissa on verrattain pientä ja helposti hallittavissa. Myynti ja yhteistyökumppaneille kohdistuva lisäarvo, on kuitenkin ollut valokeilassa viimeisten vuosien ajan ja etenkin lisäarvon tuottaminen seuran yhteistyökumppaneille on erityisen tärkeää.