Kitaransoiton opettaminen aikuisryhmille kansalaisopistossa : ryhmänohjauksen ja opiskelijoiden motiivien ymmärtämisen merkityksellisyys oppimistuloksien saavuttamisessa ja käytännön työkaluja alkeiskurssin toteuttamiseksi
Syrjäläinen, Marko (2022)
Syrjäläinen, Marko
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116823
Tiivistelmä
Tässä kirjallisessa opinnäytetyössä on tarkoitus perehtyä vapaan sivistystyön merkityksellisyyteen ja esitellä kokemuspohjaisesti hyväksi havaittuja ryhmänohjauksen menetelmiä ja kitaran alkeiskurssin harjoitteita. Tavoitteena on myös tuottaa uutta materiaalia ja uusia näkökulmia kitaransoitonopettajien käyttöön.
Opinnäytetyössä osoitetaan ryhmänohjauksen merkityksellisyys oppimistuloksien saavuttamiseksi kirjoittajan omakohtaiseen opetuskokemukseen ja aiempiin opintoihin. Lisäksi opinnäytetyössä annetaan teoreettisia työkaluja kansalaisopistotyön luonteen ymmärtämiseksi. Musiikin aikuisopetus esitetään arvovalintana ja tilastollinen näkökulma vapaan sivistystyön merkityksellisyydestä liitetään opetuksen tueksi.
Vapaan sivistystyön kitaransoiton alkeiden ryhmäopetus vaatii omanlaisensa repertuaarin ja opetusotteen. Ryhmänohjaus ja osallistaminen opetusmenetelminä parantavat oppimistuloksia aikuiskoulutuksessa. Vapaan sivistystyön kurssit mahdollistavat opiskelijoille monitasoisia syvällisiä kokemuksia. Opinnäytetyössä esitellään tekijän pitkäaikaisten opetuskokeilujen tuloksena syntyneitä käytännöllisiä työkaluja aikuisten kitaransoiton alkeiskurssin suunnitteluun ja ohjaukseen.
Opinnäytetyö tarjoaa hyviä näkökulmia ja menetelmiä opetuksen tueksi opettajille, jotka työskentelevät vapaan sivistystyön ryhmäopetuksen parissa.
Opinnäytetyössä osoitetaan ryhmänohjauksen merkityksellisyys oppimistuloksien saavuttamiseksi kirjoittajan omakohtaiseen opetuskokemukseen ja aiempiin opintoihin. Lisäksi opinnäytetyössä annetaan teoreettisia työkaluja kansalaisopistotyön luonteen ymmärtämiseksi. Musiikin aikuisopetus esitetään arvovalintana ja tilastollinen näkökulma vapaan sivistystyön merkityksellisyydestä liitetään opetuksen tueksi.
Vapaan sivistystyön kitaransoiton alkeiden ryhmäopetus vaatii omanlaisensa repertuaarin ja opetusotteen. Ryhmänohjaus ja osallistaminen opetusmenetelminä parantavat oppimistuloksia aikuiskoulutuksessa. Vapaan sivistystyön kurssit mahdollistavat opiskelijoille monitasoisia syvällisiä kokemuksia. Opinnäytetyössä esitellään tekijän pitkäaikaisten opetuskokeilujen tuloksena syntyneitä käytännöllisiä työkaluja aikuisten kitaransoiton alkeiskurssin suunnitteluun ja ohjaukseen.
Opinnäytetyö tarjoaa hyviä näkökulmia ja menetelmiä opetuksen tueksi opettajille, jotka työskentelevät vapaan sivistystyön ryhmäopetuksen parissa.