Data ja tieto johtamisen tukena : Europcar kausiauto
Nietula, Aksu (2023)
Nietula, Aksu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Europcar Suomen Kausiautotuotteen tiedolla johtamisen tila, ja hakea siihen parannusta. Toimeksiantaja oli Europcar Suomi. Kausiauto-tuotteen tiedolla kulkua on selvitetty tutkimalla sen nykytilaa ja miten se kulkeutuu vertikaalisesti läpi organisaation relevanteille tahoille. Lopuksi on määritelty toiminnallisella osiolla tiedolla johtamisen nykytilan parannuskeinoja. Työtä tarkasteltiin Kausiauto-tuoteomistajan tasolta, joka vastaa tiedon tuottamisesta johtoryhmälle, mutta myös asiakaspalvelun tarpeisiin.
Teoriaosuudessa on tarkasteltu tiedolla johtamista, ja datan muokkaamista analysoitavaksi tiedoksi. Tutkimuksessa on hyödynnetty kvalitatiivista menetelmää haastatteluiden muodossa. Haastattelut on toteutettu verkkokyselyllä.
Haastatteluista tulee ilmi, että Kausiauto tuotteen parissa työskentelevät kokevat tiedon kulun suhteellisen hyväksi, mutta parannettavaakin on tullut ilmi. Varsinkin parannettavaa löytyy vertikaalisessa tiedonkulussa, jossa asiakaspalvelun tarpeisiin tuotettu tieto ei ollut samalla tasolla kuin johtoryhmälle tuotettu tieto. Tutkimuksen toiminnallinen osuus keskittyy tiedonkulun parempaan hahmottamiseen läpi organisaation ajallisesti ja osastottain relaatiokartalla.
Teoriaosuudessa on tarkasteltu tiedolla johtamista, ja datan muokkaamista analysoitavaksi tiedoksi. Tutkimuksessa on hyödynnetty kvalitatiivista menetelmää haastatteluiden muodossa. Haastattelut on toteutettu verkkokyselyllä.
Haastatteluista tulee ilmi, että Kausiauto tuotteen parissa työskentelevät kokevat tiedon kulun suhteellisen hyväksi, mutta parannettavaakin on tullut ilmi. Varsinkin parannettavaa löytyy vertikaalisessa tiedonkulussa, jossa asiakaspalvelun tarpeisiin tuotettu tieto ei ollut samalla tasolla kuin johtoryhmälle tuotettu tieto. Tutkimuksen toiminnallinen osuus keskittyy tiedonkulun parempaan hahmottamiseen läpi organisaation ajallisesti ja osastottain relaatiokartalla.