Askel kohti yrittäjyyttä visioimalla omaa yritystä
Mehtälä, Pertti (2023)
Mehtälä, Pertti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060116952
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on yrityksen visioimisen avulla ottaa askel yrittäjyyttä kohti. Työssä pohditaan yrittäjäminää, visioidaan vintagevaatteita myyvää yritystä ja tarkastellaan sen toiminnan edellytyksiä ja vaatimuksia.
Opinnäytetyö alkaa omien yrittäjävalmiuksien kartoittamisella. Tähän käytetään YOOP-työkalua. Omaa ihanneyrittäjää määritellään, jotta kehityssuunta yrittäjänä löytyy. Tämän jälkeen yritystä visioidaan sekamelskaisesta ajatuksesta konkreettiseksi ideaksi. Seuraavassa luvussa analy-soidaan toimialaa. Tämän jälkeen työ etenee markkinointisuunnitelman luomiseen, johon käytet-tiin SOSTAC-mallia. Työssä seuraavaksi käsitellään osto- ja myyntistrategioita. Taloutta ja bud-jettia käsittelevässä luvussa saadaan selville mitä visioidun yrityksen toiminta taloudellisesti vaa-tii. Työn lopussa pohditaan vielä visioitua yritystä SWOT-analyysin avulla.
Työ on suunnattu kaltaisilleni, jotka empivät yrittäjäksi lähtemistä. Yrityksen visioinnin avulla työssä rohkaistaan perustellusti kyseisiä empijöitä toteuttamaan omaa juttuansa.
Opinnäytetyö alkaa omien yrittäjävalmiuksien kartoittamisella. Tähän käytetään YOOP-työkalua. Omaa ihanneyrittäjää määritellään, jotta kehityssuunta yrittäjänä löytyy. Tämän jälkeen yritystä visioidaan sekamelskaisesta ajatuksesta konkreettiseksi ideaksi. Seuraavassa luvussa analy-soidaan toimialaa. Tämän jälkeen työ etenee markkinointisuunnitelman luomiseen, johon käytet-tiin SOSTAC-mallia. Työssä seuraavaksi käsitellään osto- ja myyntistrategioita. Taloutta ja bud-jettia käsittelevässä luvussa saadaan selville mitä visioidun yrityksen toiminta taloudellisesti vaa-tii. Työn lopussa pohditaan vielä visioitua yritystä SWOT-analyysin avulla.
Työ on suunnattu kaltaisilleni, jotka empivät yrittäjäksi lähtemistä. Yrityksen visioinnin avulla työssä rohkaistaan perustellusti kyseisiä empijöitä toteuttamaan omaa juttuansa.