Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Seksiä ja väkivaltaa kirjastosta? : PEGI-16 ja PEGI-18 pelien kokoelmapolitiikka kirjastossa

Honkaniemi, Karoliina; Kivimäki, Eeva (2023)

 
Avaa tiedosto
Honkaniemi_Kivimaki.pdf (755.4Kt)
Lataukset: 


Honkaniemi, Karoliina
Kivimäki, Eeva
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053116610
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa korkeamman ikärajoituksen digitaalisia pelejä harrastavien pelaajien kirjastojen digitaalisten pelikokoelmien käyttöä. Korkeammalla ikärajoituksella tarkoitetaan digitaalisia pelejä, joiden ikärajoitukset ovat PEGI-16 ja PEGI-18. Muista tutkimuksista käy ilmi, että kirjastoista kyseisen aineiston hankkiminen on vaikeaa, koska henkilökunta ei tunne sitä. Osa kirjastoista oli myös sitä mieltä, että aikuiset voivat ostaa haluamansa pelit itse. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää suoraan kyseisten pelien harrastajilta, lainaavatko he näiden ikärajoitusten omaavia digitaalisia pelejä kirjastoista, mitkä tekijät vaikuttavat heidän digitaalisten pelien lainaustottumuksiinsa ja mitä mieltä he ovat kirjastojen digitaalisten pelien kokoelmista. Kohderyhmä tavoitettiin eri sosiaalisista medioista, kuten Discordista, Facebookista ja Redditistä. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, verkkokyselynä. Kohderyhmältä kerättiin vastauksia Webropol-kyselytyökalun avulla luodulla kyselylomakkeella. Kyselylomake oli avoinna 25.3.2023.—8.4.2023. välisen ajan ja saimme siihen yhteensä 246 vastausta. Kyselyyn vastanneista melkein jokainen sanoi pelaavansa aktiivisesti digitaalisia pelejä, mutta hyvin harva lainasi niitä kirjastoista. Lainaamattomuuteen vaikuttivat muun muassa digitaalisen peliaineiston lyhyt laina-aika. Koeryhmän mielestä kirjastoista lainaaminen oli vaivalloista digitaalisten pelien suoratoistopalveluihin verrattuna. Kohderyhmällä oli myös vähäinen tuntemus kirjaston digitaalisesta peliaineistosta, ja osa kohderyhmästä ei tiennyt lainkaan digitaalisten pelien lainausmahdollisuudesta. Suurin osa kyselyyn vastanneista myös halusi ostaa digitaalisen pelin itselleen, mieluummin kuin että he lainaisivat sen kirjastosta. Kyselyn vastauksista kuitenkin nousi esille, että kohderyhmä arvostaa sitä, että kirjastoissa on digitaalisia pelejä ja piti lainaamista hyvänä tapana kokeilla uutta peliä. Kohderyhmä toivoi, että kirjastot tiedottaisivat uutuuspeleistään aktiivisemmin ja asettaisivat digitaaliset pelit paremmin esille kirjaston tiloissa. Kohderyhmän kaipasi verkkokirjaston perustamista digitaalisille peleille, jotta pelejä voisi lainata e-kirjojen tapaan myös etänä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste