Organisaation sisäinen sähköinen viestintä ja siihen liityvä lainsäädäntö
Hyvärinen, Susanna (2014)
Hyvärinen, Susanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082613591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014082613591
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin organisaation sisäistä sähköistä viestintää ja sähköisen viestinnän kanavia. Lisäksi tarkasteltiin sähköiseen viestintään liittyvää lainsäädäntöä ja sen tuntemusta.
Opinnäytetyö teoriaosassa käsiteltiin johdon ja alaisten välistä viestintää, sekä viestintästrategian merkitystä osana yrityksen toimintasuunnitelmaa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus; taustatietojen yhdistämistä, kirjallisuuden tutkimista sekä teemahaastattelu. Teemahaastattelun tarkoituksena oli hyödyntää haastateltavien omia kokemuksia. Haastatteluun osallistui kuusi henkilöä kahdesta eri kaupan alan yrityksestä.
Tutkimuksen avulla selvitettiin sisäisen sähköisen viestinnän kanavia ja niiden käyttöä. Tutkimuksen tarkoitus oli myös tuoda esille sähköiseen viestintään liittyvän lainsäädännön tuntemusta ja sen huomioimista nyky-yhteiskunnassa sekä alati muuttuvissa tilanteissa yrityksen viestinnässä.
Tutkituilla yrityksillä oli käytössä erilaisia sähköisiä kanavia henkilöstön tiedottamiseen. Näitä kanavia oli esimerkiksi intranet, sähköposti sekä sähköiset kalenterit. Molemmat tutkitut yritykset näkyivät myös sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa tuli esille viestintästrategian laatimisen tärkeys osana organisaation toimintasuunnitelmaa. Haastateltavilla oli lainsäädännön tuntemusta, mutta tutkimuksen perusteella lisätiedottamista tarvittaisiin varsinkin säädösten muuttuessa ja uusien lakien astuessa voimaan.
Tutkitut yritykset ymmärsivät viestinnän tärkeyden ja jakoivat tietoa henkilöstölleen hyvin. Yrityksissä tiedostettiin se, että näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja verkostoituminen edistävät liiketoimintaa. Haastattelujen perusteella yrityksissä arvostettiin henkilökunnan tietojen ja taitojen merkitystä yrityksen tulevaisuudelle, joten viestintää ja tiedottamista pidettiin tärkeänä asiana yrityksen kehittymiselle ja menestymiselle.
Opinnäytetyö teoriaosassa käsiteltiin johdon ja alaisten välistä viestintää, sekä viestintästrategian merkitystä osana yrityksen toimintasuunnitelmaa.
Tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus; taustatietojen yhdistämistä, kirjallisuuden tutkimista sekä teemahaastattelu. Teemahaastattelun tarkoituksena oli hyödyntää haastateltavien omia kokemuksia. Haastatteluun osallistui kuusi henkilöä kahdesta eri kaupan alan yrityksestä.
Tutkimuksen avulla selvitettiin sisäisen sähköisen viestinnän kanavia ja niiden käyttöä. Tutkimuksen tarkoitus oli myös tuoda esille sähköiseen viestintään liittyvän lainsäädännön tuntemusta ja sen huomioimista nyky-yhteiskunnassa sekä alati muuttuvissa tilanteissa yrityksen viestinnässä.
Tutkituilla yrityksillä oli käytössä erilaisia sähköisiä kanavia henkilöstön tiedottamiseen. Näitä kanavia oli esimerkiksi intranet, sähköposti sekä sähköiset kalenterit. Molemmat tutkitut yritykset näkyivät myös sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa tuli esille viestintästrategian laatimisen tärkeys osana organisaation toimintasuunnitelmaa. Haastateltavilla oli lainsäädännön tuntemusta, mutta tutkimuksen perusteella lisätiedottamista tarvittaisiin varsinkin säädösten muuttuessa ja uusien lakien astuessa voimaan.
Tutkitut yritykset ymmärsivät viestinnän tärkeyden ja jakoivat tietoa henkilöstölleen hyvin. Yrityksissä tiedostettiin se, että näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja verkostoituminen edistävät liiketoimintaa. Haastattelujen perusteella yrityksissä arvostettiin henkilökunnan tietojen ja taitojen merkitystä yrityksen tulevaisuudelle, joten viestintää ja tiedottamista pidettiin tärkeänä asiana yrityksen kehittymiselle ja menestymiselle.