Verkkokaupan asiakashankinta vene- ja konealan erikoisliikkeessä
Halonen, Johanna (2023)
Halonen, Johanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117043
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimenpidesuosituksia verkkokaupan asiakashankintaan ja käytettävyyteen sekä auttaa toimeksiantajaa tunnistamaan asiakkaansa. Työssä perehdyttiin myös erilaisiin markkinointitoimenpiteisiin ja niiden hyödyntämiseen uusasiakashankinnassa sekä jälkimarkkinointiin ja sisältömarkkinointiin, joka tuottaisivat saaduille asiakkaille lisäarvoa.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus, ja tutkimuksessa käytettiin laadullisia sekä määrällisiä menetelmiä aineiston saamiseen. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailuanalyysiä, joka toteutettiin neljän samankokoisen yrityksen välillä havainnoimalla ja arvioimalla heidän toimintaansa verkossa ja sosiaalisen median kanavissa. Määrällinen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, joka toteutettiin Google Docs- lomakkeen avulla verkkokaupan olemassa oleville asiakkaille.
Tutkimuksien tulosten perusteella toimeksiantajan on paranneltava verkko-kauppansa käytettävyyttä sekä asiakashankinnassa otettava huomioon hakukoneet ja niiden optimointi sekä panostettava jälkimarkkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin toimiin vahvemmin kuin ennen.
Työn tulokset ja kirjallisuusaiheet ovat hyödynnettävissä missä tahansa verkkokaupassa alasta riippumatta. Kuitenkin on otettava huomioon nopeasti elävä ala ja se, kuinka kauan tämän opinnäytetyön tiedot pysyvät relevantteina.
Asiasanat: Verkkokauppa, asiakashankinta, kohderyhmät, asiakaspolku
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus, ja tutkimuksessa käytettiin laadullisia sekä määrällisiä menetelmiä aineiston saamiseen. Laadullisena tutkimusmenetelmänä käytettiin vertailuanalyysiä, joka toteutettiin neljän samankokoisen yrityksen välillä havainnoimalla ja arvioimalla heidän toimintaansa verkossa ja sosiaalisen median kanavissa. Määrällinen aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla, joka toteutettiin Google Docs- lomakkeen avulla verkkokaupan olemassa oleville asiakkaille.
Tutkimuksien tulosten perusteella toimeksiantajan on paranneltava verkko-kauppansa käytettävyyttä sekä asiakashankinnassa otettava huomioon hakukoneet ja niiden optimointi sekä panostettava jälkimarkkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin toimiin vahvemmin kuin ennen.
Työn tulokset ja kirjallisuusaiheet ovat hyödynnettävissä missä tahansa verkkokaupassa alasta riippumatta. Kuitenkin on otettava huomioon nopeasti elävä ala ja se, kuinka kauan tämän opinnäytetyön tiedot pysyvät relevantteina.
Asiasanat: Verkkokauppa, asiakashankinta, kohderyhmät, asiakaspolku