Kuluttajan kokemus vaikuttajan vastuusta sosiaalisen median markkinoinnissa
Hankaniemi, Oona (2023)
Hankaniemi, Oona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117145
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tutkia, kuinka suurena kuluttajat kokevat vaikuttajan vastuun sosiaalisen median markkinoinnissa. Tavoitteena on selvittää, luottavatko kuluttajat päivittäin sosiaalisessa mediassa näkemiinsä mainoksiin ja siihen, että heidän seuraamansa vaikuttajat tekevät vastuullisia päätöksiä hankkiessaan yhteistyökumppaneita. Kyselyssä kartoitettiin myös vastaajien kulutustottumuksia ja sitä, kuinka useasti he tekevät hankintoja vaikuttajien tuottamien mainoksien perusteella. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimuskyselyyn vastasi yhteensä 100 henkilöä.
Sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin kasvaessa kaupalliseen sisältöön törmää lähes päivittäin. Niin vaikuttajia kuin mainostilaa ostavia yrityksiä löytyy laidasta laitaan ja erityisesti vastuullisuuskysymykset voivat vaihdella näiden eri toimijoiden välillä suuresti. Tässä tutkimuksessa vastuullisuus käsittää yrityksen ympäristökysymykset ja kestävän kehityksen sekä esimerkiksi työolot.
Tutkimustulosten perusteella kuluttajien luottamus vaikuttajiin on hyvä. Ostopäätökset tehdään kuitenkin harkiten ja mainostettuihin tuotteisiin sekä palveluihin tutustutaan jonkin verran ennen hankinnan tekemistä. Yleisesti vaikuttajiin luotetaan enemmän kuin perinteiseen mediaan, joka kattaa esimerkiksi televisiomainonnan sekä sanomalehdet.
Sosiaalisen median ja vaikuttajamarkkinoinnin kasvaessa kaupalliseen sisältöön törmää lähes päivittäin. Niin vaikuttajia kuin mainostilaa ostavia yrityksiä löytyy laidasta laitaan ja erityisesti vastuullisuuskysymykset voivat vaihdella näiden eri toimijoiden välillä suuresti. Tässä tutkimuksessa vastuullisuus käsittää yrityksen ympäristökysymykset ja kestävän kehityksen sekä esimerkiksi työolot.
Tutkimustulosten perusteella kuluttajien luottamus vaikuttajiin on hyvä. Ostopäätökset tehdään kuitenkin harkiten ja mainostettuihin tuotteisiin sekä palveluihin tutustutaan jonkin verran ennen hankinnan tekemistä. Yleisesti vaikuttajiin luotetaan enemmän kuin perinteiseen mediaan, joka kattaa esimerkiksi televisiomainonnan sekä sanomalehdet.