Sairaanhoitaja säteilyn käyttäjänä : säteilysuojeluopetus sairaanhoitajaopiskelijoille
Mantsinen, Mari; Raukko, Jenna (2023)
Mantsinen, Mari
Raukko, Jenna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117215
Tiivistelmä
Sairaanhoitajat altistuvat yhä enemmän työssään säteilylle tai toimivat itse säteilyn käyttäjinä. Sairaanhoitajaopiskelijoiden säteilysuojeluopetus voi olla osa korkea-asteen tutkintoa, jos korkeakoulut päättävät sisällyttää sen koulutukseen. Säteilylain mukaan toiminnanharjoittaja tulee varmistaa, että säteilytoimintaan osallistuvilla työntekijöillä, joiden työtehtävät edellyttävät erityisosaamista säteilysuojelusta, on toiminnan ja tehtävän edellyttämä kelpoisuus, säteilysuojelukoulutus ja perehdytys. Säteilysuojelun tavoitteena on ehkäistä säteilyn aiheuttamia terveyshaittoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa säteilysuojelun opetusmateriaalit sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoille opetusvideoiden ja PowerPoint-opetusmateriaalin avulla siitä, mihin säteilyä voidaan käyttää lääketieteessä ja miten säteilyltä voidaan suojautua työtehtävissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että sairaanhoitajaopiskelijat ymmärtäisivät säteilyn käytön hyötyjä ja riskejä ja että opiskelijat osaisivat vastata potilaiden kysymyksiin tutkimuksista ja toimenpiteistä, joissa säteilyä käytetään. Lisäksi tavoitteena oli, että opiskelijat osaisivat valmistella potilasta tutkimuksiin ja toimenpiteisiin, jotta ammatillinen yhteistyö sairaanhoitajien ja röntgenhoitajien välillä olisi helpompaa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyö rajattiin tiettyihin osa-alueisiin, koska aihe oli laaja ja opetukseen käytetty aika oli rajattua. Opinnäytetyönä tehdyissä opetusvideoissa ja PowerPoint-opetusmateriaalissa käsiteltiin säteilylakia, säteilyfysiikkaa ja -biologiaa, erilaisia kuvantamistutkimuksia ja -toimenpiteitä, isotooppilääketiedettä, sädehoitoa ja niiden säteilysuojelua. Käsiteltyjä asioita jokaisesta aiheesta rajattiin siten, että tieto olisi sairaanhoitajan työn näkökulmasta tarpeellista.
Sairaanhoitajaopiskelijoilta kysyttiin palautetta kyselylomakkeella. Opiskelijoista 91 % vastasi opetusmateriaalin lisänneen heidän tietämystään säteilysuojelusta. Opetusmateriaalia voitaisiin jatkossa kehittää niin, että sairaanhoitajaopiskelijoita voisi viedä sairaalaan paikan päälle ja siellä näyttää heille opetettuja asioita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa säteilysuojelun opetusmateriaalit sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa tietoa sairaanhoitajaopiskelijoille opetusvideoiden ja PowerPoint-opetusmateriaalin avulla siitä, mihin säteilyä voidaan käyttää lääketieteessä ja miten säteilyltä voidaan suojautua työtehtävissä. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että sairaanhoitajaopiskelijat ymmärtäisivät säteilyn käytön hyötyjä ja riskejä ja että opiskelijat osaisivat vastata potilaiden kysymyksiin tutkimuksista ja toimenpiteistä, joissa säteilyä käytetään. Lisäksi tavoitteena oli, että opiskelijat osaisivat valmistella potilasta tutkimuksiin ja toimenpiteisiin, jotta ammatillinen yhteistyö sairaanhoitajien ja röntgenhoitajien välillä olisi helpompaa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kanssa.
Opinnäytetyö rajattiin tiettyihin osa-alueisiin, koska aihe oli laaja ja opetukseen käytetty aika oli rajattua. Opinnäytetyönä tehdyissä opetusvideoissa ja PowerPoint-opetusmateriaalissa käsiteltiin säteilylakia, säteilyfysiikkaa ja -biologiaa, erilaisia kuvantamistutkimuksia ja -toimenpiteitä, isotooppilääketiedettä, sädehoitoa ja niiden säteilysuojelua. Käsiteltyjä asioita jokaisesta aiheesta rajattiin siten, että tieto olisi sairaanhoitajan työn näkökulmasta tarpeellista.
Sairaanhoitajaopiskelijoilta kysyttiin palautetta kyselylomakkeella. Opiskelijoista 91 % vastasi opetusmateriaalin lisänneen heidän tietämystään säteilysuojelusta. Opetusmateriaalia voitaisiin jatkossa kehittää niin, että sairaanhoitajaopiskelijoita voisi viedä sairaalaan paikan päälle ja siellä näyttää heille opetettuja asioita.