Kohderyhmätutkimus myynnin ja markki- noinnin tueksi
Hänninen, Benjamin (2023)
Hänninen, Benjamin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217421
Tiivistelmä
Jääkiekossa sponsorisopimukset ovat yleinen tapa yrityksille päästä osaksi urheiluliiketoimintaa. Juniorijääkiekkojoukkueella on tyypillisesti varustesponsori, jota kautta joukkue saa hankittua mailoja ja muita varusteita alennettuun hintaan. Tutkimuksen toimeksiantaja Farrow Sport Oy pyrkii vahvistamaan jalansijaansa Suomen jääkiekkomailamarkkinoilla selvittämällä mahdollisuuksiaan sponsorimallisiin yhteistöihin juniorikentässä. Teoreettinen osuus sisälsi lähteisiin pohjautuvaa teoriaa asiakasymmärryksestä, markkinoinnista, urheilumarkkinoinnista sekä sponsoroinnista.
Sponsorimahdollisuuksien selventämistä varten toteutettiin laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selkeä kuvaus Keski-Suomalaisten junioriseurojen nykyisestä sponsoritilanteesta, kilpailuttamiseen ja vastatarjouksiin liittyvistä halukkuuksista, sekä junioriseurojen potentiaalisuudesta toimeksiantajan markkinoinnin ja myynnin kohderyhmänä. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää eri vastaajaa.
Tuloksien mukaan junioriseurat ja joukkueet voitiin nähdä potentiaalisena kohderyhmänä. Juniorijoukkueilla olisi halukkuus ja kiinnostus lähteä jääkiekkomailapohjaiseen sponsorisuhteeseen. Lisäksi tuloksissa ilmeni, että sopimuksellisilla esteillä tai seuratason linjauksilla voi olla vaikutus sponsorisopimuksen solmimiseen. Juniorijoukkueissa jääkiekkomailoja pidettiin yleisesti kalliina kulueränä, ja mahdollisuus säästää mailakuluissa olisi joukkueille ja joukkueiden sidosryhmille houkutteleva.
Sponsorimahdollisuuksien selventämistä varten toteutettiin laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selkeä kuvaus Keski-Suomalaisten junioriseurojen nykyisestä sponsoritilanteesta, kilpailuttamiseen ja vastatarjouksiin liittyvistä halukkuuksista, sekä junioriseurojen potentiaalisuudesta toimeksiantajan markkinoinnin ja myynnin kohderyhmänä. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää eri vastaajaa.
Tuloksien mukaan junioriseurat ja joukkueet voitiin nähdä potentiaalisena kohderyhmänä. Juniorijoukkueilla olisi halukkuus ja kiinnostus lähteä jääkiekkomailapohjaiseen sponsorisuhteeseen. Lisäksi tuloksissa ilmeni, että sopimuksellisilla esteillä tai seuratason linjauksilla voi olla vaikutus sponsorisopimuksen solmimiseen. Juniorijoukkueissa jääkiekkomailoja pidettiin yleisesti kalliina kulueränä, ja mahdollisuus säästää mailakuluissa olisi joukkueille ja joukkueiden sidosryhmille houkutteleva.
