Kaveritaidot varhaiskasvatuksessa : Kaveritaitotuokiot Kärsämäen ja Rantsilan päiväkoteihin
Viitanen, Mira; Härkönen, Julia; Niemi, Suvi (2023)
Viitanen, Mira
Härkönen, Julia
Niemi, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217430
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli lasten kaveritaitojen vahvistaminen ja sitä kautta kiusaamisen ehkäiseminen. Tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida draamapedagogiikkaan ja yhteiseen keskusteluun pohjautuvia kaveritaitotuokioita 3–5-vuotiaille lapsille Siikalatvan Rantsilan ja Kärsämäen päiväkoteihin.
Tutkimukset osoittavat kiusaamista olevan jo varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Vuorovaikutustaitojen sekä kaveritaitojen oppiminen voi ehkäistä kiusaamista myöhemmässä iässä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin kaveritaitoja, vuorovaikutustaitoja, kiusaamista, kiusaamisen ehkäisyä sekä draamapedagogiikkaa. Näiden teorioiden pohjalta päiväkodeille suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin neljästä tuokiosta koostuva kuvitteellinen, Metsälän päiväkodista kertova kokonaisuus syksyllä 2022 ja keväällä 2023.
Draamapedagogiikkaa hyödyntäen koostetut tuokiot pitivät sisällään tarinaosuuden, pöytäteatterin ja lasten itse tuottamaa sisältöä, aina aihepiirin sisältöön liittyen. Tuokiot oli jaettu omiin teemoihinsa, joihin tuotettiin omat materiaalit: aiheeseen liittyvä kuvallinen tarinakortti, pöytäteatterinuket, Metsälän päiväkodin rekvisiittaa, Metsälän hahmoihin perustuvat päähineet sekä värityskuvia. Lisäksi materiaaleihin liittyvät ohjeistukset tuokioiden pitämistä varten. Materiaalit jäivät lapsiryhmiin lasten leikkeihin sekä mahdollisesti myöhemmin pidettäviin tuokioihin. Näin aiheen jatkumo on lapsiryhmissä mahdollista.
Palautetta kerättiin tuokioiden päätteeksi lapsilta toiminnallisesti sekä ryhmän kasvattajilta suullisesti. Näiden pohjalta kerättiin tietoa tuokioiden tarpeellisuudesta. Palautteen pohjalta voi huomata, että kaveritaitojen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa oli tarpeellista.
Tutkimukset osoittavat kiusaamista olevan jo varhaiskasvatusikäisillä lapsilla. Vuorovaikutustaitojen sekä kaveritaitojen oppiminen voi ehkäistä kiusaamista myöhemmässä iässä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutkittiin kaveritaitoja, vuorovaikutustaitoja, kiusaamista, kiusaamisen ehkäisyä sekä draamapedagogiikkaa. Näiden teorioiden pohjalta päiväkodeille suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin neljästä tuokiosta koostuva kuvitteellinen, Metsälän päiväkodista kertova kokonaisuus syksyllä 2022 ja keväällä 2023.
Draamapedagogiikkaa hyödyntäen koostetut tuokiot pitivät sisällään tarinaosuuden, pöytäteatterin ja lasten itse tuottamaa sisältöä, aina aihepiirin sisältöön liittyen. Tuokiot oli jaettu omiin teemoihinsa, joihin tuotettiin omat materiaalit: aiheeseen liittyvä kuvallinen tarinakortti, pöytäteatterinuket, Metsälän päiväkodin rekvisiittaa, Metsälän hahmoihin perustuvat päähineet sekä värityskuvia. Lisäksi materiaaleihin liittyvät ohjeistukset tuokioiden pitämistä varten. Materiaalit jäivät lapsiryhmiin lasten leikkeihin sekä mahdollisesti myöhemmin pidettäviin tuokioihin. Näin aiheen jatkumo on lapsiryhmissä mahdollista.
Palautetta kerättiin tuokioiden päätteeksi lapsilta toiminnallisesti sekä ryhmän kasvattajilta suullisesti. Näiden pohjalta kerättiin tietoa tuokioiden tarpeellisuudesta. Palautteen pohjalta voi huomata, että kaveritaitojen vahvistaminen varhaiskasvatuksessa oli tarpeellista.