Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nuoren tukeminen peruskoulusta toiselle asteelle

Saariniemi, Kaisa-Liisa (2023)

 
Avaa tiedosto
Nuoren tukeminen peruskoulusta toiselle asteelle (1.241Mt)
Lataukset: 


Saariniemi, Kaisa-Liisa
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060217460
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehdyssä määrällisessä tutkimuksessa toteutettiin Webropol-kysely opiskelijoille, jotka olivat aloittaneet opintonsa Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän (Keuda) toisen asteen opinnoissa syksyllä 2022. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, kuinka opiskelijoita voidaan tukea heidän siirryttäessä peruskoulusta toisen asteen opintoihin. Minkälainen merkitys kouluviihtyvyydellä, kouluun kiinnittymisellä ja kouluhyvinvoinnilla on opiskeluissa? Tutkimuksen tavoitteena oli vastata seuraaviin kysymyksiin: minkälaista tukea opiskeluiden alussa olisi hyvä saada, minkälainen merkitys kouluviihtyvyydellä opintojen kiinnittymistä ajatellen ja millaisella toiminnalla tutustutaan opiskelukavereihin.

Webropol-kyselyn kysymyksiä laadittaessa pohjana käytettiin opinnäytetyössä olevaa teoriatietoa. Huomio kiinnitettiin siihen, mitkä asiat voisivat tukea opiskelijaa opinnoissa. Suurin osa kysymyksistä laadittiin väittäminä, jotka kuvasivat konkreettisesti käytännössä toteutuvia työskentelymenetelmiä oppimisympäristössä.

Keudan yhteyshenkilö välitti saatekirjeen ja Webropol-kyselylinkin sähköpostin välityksellä kohdejoukolle. Kyselyn vastausten analysointi ja niistä esiin tulleiden kehitysehdotusten laatiminen toteutui huhtikuun 2023 aikana. Tutkielmassa yhtenä teoreettisena viitekehyksenä toimi hyvinvoiva opiskelija ja kyselyllä haluttiin selvittää, millä keinoilla voidaan kehittää opiskelijoiden hyvinvointia oppimisympäristössä.

Kyselytutkimuksen vastausten perusteella oppimisympäristö, opiskelukaverit, ryhmän toimivuus, tuen saaminen opiskeluissa ja ryhmään kuulumisen tunne omana itsenään lisäävät kouluviihtyvyyttä toisen asteen opinnoissa. Positiiviset kokemukset lisäävät kouluviihtyvyyttä, joka edesauttaa opintoihin kiinnittymistä.

Opinnäytetyön pohjalta kehittämisehdotukseksi nousee, että toisen asteen opintojen alussa olisi hyvä toteuttaa ryhmäytymiseen liittyviä toimintapäiviä opiskelijoille siten, että toimintapäivät sijoittuisivat syksyyn, alkutalveen ja loppukevääseen. Näin toiminnasta saataisiin tasainen jatkumo läpi lukukauden ja se tukisi opiskelijoita opinnoissa ja positiivisen ryhmädynamiikan ylläpitämisessä
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste