ADHD-oireiset lapset ja nuoret urheiluvalmennuksessa: opas valmentajille, liikunnanohjaajille ja -opettajille
Pyykkönen, Mervi (2023)
Pyykkönen, Mervi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117316
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli koota laadullista, asiantuntevaa tietoa ja rakentaa kerätyn tiedon pohjalta opas ADHD-oireisten lasten valmentajille, ohjaajille ja opettajille. Idea oppaaseen syntyi tarpeesta, joka ilmeni valmentajien ja muiden liikunta-alan kentällä työskentelevien keskuudessa.
Heillä ei ollut riittävästi tietoa ja keinoja ohjata ADHD-oireista lasta liikuntatunnilla. Lähestyttävä aihe osoittautui ajankohtaiseksi tutkia ja nostaa esiin. Oppaan lopullinen tarkoitus on auttaa valmentajia ymmärtämään ADHD-oireisia lapsia, ja nostaa esiin keinoja, joilla aikuinen voi auttaa lasta säätelemään itseään.
Oppaan tietoperustaksi valikoitui kvalitatiivinen otanta haastateltavia. Heiltä saatua tietoa analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin menetelmällä. Tukea tietoperustaan on antanut myös kirjallisuuskatsaus, jossa on mahdollisimman laaja-alaisesti, monipuolisesti ja luotettavasti kerätty ja käytetty aineistoa. Opas tiivistää opinnäytetyössä hankitun tiedon, jota tuli erittäin runsaasti.
Raportin kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin siihen, mitä ADHD on, sekä tutkimuksen aikana esiin nousseeseen ilmiöön; sensorisen integraation ongelmiin. Tutkimus vei myös syvälle pedagogiseen maailmaan, josta esiin nousivat erityisesti vahvuusperustainen-, positiivinen-, sekä elämyspedagogiikka. Matkan varrella esiin nousi myös kysymys, miten liikuntaa voi soveltaa ADHD-oireisille lapsille ja mitä siinä on otettava huomioon.
Tähänkin tehty tutkimus toi vastauksia.
Työn tuloksena tuli valtava määrä tietoa, jonka pohjalta valmistui ensimmäinen versio oppaasta. Selvisi, että keinojen sijasta tarvitaan ymmärrystä ja asennemuutosta hyväksyvämpään ja tiedostavampaan suuntaan. Esiin nousi myös yhdenvertaisuus ja sen huomioiminen liikuntapaikoilla. Työ oli ajallisesti hyvin mittava, sillä valtava tiedonmäärä ja sen analysointi otti aikansa. Jatkoehdotuksena toivon, että opas saisi tulevaisuudessa uuden hienomman ja laajemman muodon, ja tätä varten ehkä jopa hankkeen alleen.
Vahvuusperustainen liikuntakasvatus, josta ADHD-oireiset lapset hyötyvät suuresti, vaatii suuren muutoksen kasvattajien asenteissa. Se tuo urheilun maailmaan lisää myötätuntoa ja lämpöä.
Heillä ei ollut riittävästi tietoa ja keinoja ohjata ADHD-oireista lasta liikuntatunnilla. Lähestyttävä aihe osoittautui ajankohtaiseksi tutkia ja nostaa esiin. Oppaan lopullinen tarkoitus on auttaa valmentajia ymmärtämään ADHD-oireisia lapsia, ja nostaa esiin keinoja, joilla aikuinen voi auttaa lasta säätelemään itseään.
Oppaan tietoperustaksi valikoitui kvalitatiivinen otanta haastateltavia. Heiltä saatua tietoa analysoitiin laadullisen sisältöanalyysin menetelmällä. Tukea tietoperustaan on antanut myös kirjallisuuskatsaus, jossa on mahdollisimman laaja-alaisesti, monipuolisesti ja luotettavasti kerätty ja käytetty aineistoa. Opas tiivistää opinnäytetyössä hankitun tiedon, jota tuli erittäin runsaasti.
Raportin kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin siihen, mitä ADHD on, sekä tutkimuksen aikana esiin nousseeseen ilmiöön; sensorisen integraation ongelmiin. Tutkimus vei myös syvälle pedagogiseen maailmaan, josta esiin nousivat erityisesti vahvuusperustainen-, positiivinen-, sekä elämyspedagogiikka. Matkan varrella esiin nousi myös kysymys, miten liikuntaa voi soveltaa ADHD-oireisille lapsille ja mitä siinä on otettava huomioon.
Tähänkin tehty tutkimus toi vastauksia.
Työn tuloksena tuli valtava määrä tietoa, jonka pohjalta valmistui ensimmäinen versio oppaasta. Selvisi, että keinojen sijasta tarvitaan ymmärrystä ja asennemuutosta hyväksyvämpään ja tiedostavampaan suuntaan. Esiin nousi myös yhdenvertaisuus ja sen huomioiminen liikuntapaikoilla. Työ oli ajallisesti hyvin mittava, sillä valtava tiedonmäärä ja sen analysointi otti aikansa. Jatkoehdotuksena toivon, että opas saisi tulevaisuudessa uuden hienomman ja laajemman muodon, ja tätä varten ehkä jopa hankkeen alleen.
Vahvuusperustainen liikuntakasvatus, josta ADHD-oireiset lapset hyötyvät suuresti, vaatii suuren muutoksen kasvattajien asenteissa. Se tuo urheilun maailmaan lisää myötätuntoa ja lämpöä.