Myyjänä Alkossa
Eskonniemi, Janina (2023)
Eskonniemi, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060117061
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli sekä tuoda ilmi, että kehittää opinnäytetyön kirjoittajan jo tämänhetkistä asiantuntijaosaamista myyjän työssä Alko Oy:ssä. Toissijaisena tavoitteena oli raportoinnin ohessa kehittää mahdollisia uusia tehokkaampia käytäntöjä myymälätyöhön ja ratkaista olemassa olevia haasteita.
Opinnäytetyö perehtyy myyjän työhön Alkon eräässä myymäläryhmässä ja kuvaa päiväkirjaosiossa erinäisiä ongelmakohtia ja haasteita myymäläarjessa. Kehitystä raportoitiin kuusi viikkoa ja raportointi on toteutettu viikkotasolla.
Lopputuloksena opinnäytteen kirjoittajalle saatiin luotua uutta näkökulmaa ja perspektiiviä myyjän työhön raportoinnin seurauksena. Työhön tartuttiin päättäväisemmin ja uusia ideoita olemassa olevien käytäntöjen tilalle keksittiin. Tämän lisäksi kommunikointia saatiin selkeämmäksi sekä työ kommunikaatiohaasteiden kehittämiseksi loi yhteistyökykyisempää suhdetta sisäisiin sidosryhmiin.
Tuloksia raportoinnista voidaan käyttää mahdollisesti muiden myymälöiden apuna, jotka kohtaavat samankaltaisia haasteita myymäläarjessaan. Tuloksista oli myös apua myymäläryhmälle, jossa raportointi suoritettiin. Työn tekijälle tuloksista oli hyötyä, sillä opinnäytetyöstä seurannut motivaation lisääntyminen ja asioista aidosti kiinnostuminen johti organisaation sisällä uuteen työtehtävään etenemiseen.
Opinnäytetyö perehtyy myyjän työhön Alkon eräässä myymäläryhmässä ja kuvaa päiväkirjaosiossa erinäisiä ongelmakohtia ja haasteita myymäläarjessa. Kehitystä raportoitiin kuusi viikkoa ja raportointi on toteutettu viikkotasolla.
Lopputuloksena opinnäytteen kirjoittajalle saatiin luotua uutta näkökulmaa ja perspektiiviä myyjän työhön raportoinnin seurauksena. Työhön tartuttiin päättäväisemmin ja uusia ideoita olemassa olevien käytäntöjen tilalle keksittiin. Tämän lisäksi kommunikointia saatiin selkeämmäksi sekä työ kommunikaatiohaasteiden kehittämiseksi loi yhteistyökykyisempää suhdetta sisäisiin sidosryhmiin.
Tuloksia raportoinnista voidaan käyttää mahdollisesti muiden myymälöiden apuna, jotka kohtaavat samankaltaisia haasteita myymäläarjessaan. Tuloksista oli myös apua myymäläryhmälle, jossa raportointi suoritettiin. Työn tekijälle tuloksista oli hyötyä, sillä opinnäytetyöstä seurannut motivaation lisääntyminen ja asioista aidosti kiinnostuminen johti organisaation sisällä uuteen työtehtävään etenemiseen.