Tarvitseeko dokumenttielokuva etukäteiskirjoitusta?: There're Women At The Club -lyhytdokumenttielokuvan tekoprosessi
Mikkola, Viivi (2023)
Mikkola, Viivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252404
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060252404
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu tekemästäni lyhytdokumenttielokuvasta ja kirjallisesta osasta, jossa kuvailen tuotantoprosessin työvaiheita. Käsittelen prosessia erityisesti dokumentaarisen elokuvan käsikirjoittamisen kannalta ja pohdin, tarvitseeko dokumenttielokuva etukäteiskirjoitusta ja jos tarvii, missä määrin.
Lyhytdokumenttielokuvani There’re Women At The Club kertoo neljästä Tbilisissä asuvasta georgialaisesta naisesta, jotka työskentelevät paikallisessa elektronisen musiikin klubiskenessä DJ:nä ja tuottajina. Dokumentti seuraa näitä neljää naista talvesta 2021 kevääseen 2022, ja pyrkii selvittämään, miten sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu paikallisessa klubikulttuurissa ja minkälaista on työskennellä naisena osana sitä.
Kirjallisen osan alussa käyn läpi dokumenttielokuvan ja käsikirjoituksen määritelmiä ja oman tuotantoprosessini tärkeimpiä työvaiheita, jotka olen jakanut kolmeen päävaiheeseen: esituotanto, kuvaukset ja jälkituotanto. Sen jälkeen pohdin dokumenttielokuvan käsikirjoituksen tarpeellisuutta sekä kuvailen, miten itse toteutin sen.
Lopuksi pohdin, miten tuotantoprosessin aikana tekemäni valinnat vaikuttivat lopputulokseen. Vertaan, miten lyhytdokumenttielokuvani saavutti omat tavoitteeni ja yleisesti onnistuneelle dokumenttielokuvalle ja sen käsikirjoitukselle asetetut tavoitteet.
Lyhytdokumenttielokuvani There’re Women At The Club kertoo neljästä Tbilisissä asuvasta georgialaisesta naisesta, jotka työskentelevät paikallisessa elektronisen musiikin klubiskenessä DJ:nä ja tuottajina. Dokumentti seuraa näitä neljää naista talvesta 2021 kevääseen 2022, ja pyrkii selvittämään, miten sukupuolten välinen tasa-arvo toteutuu paikallisessa klubikulttuurissa ja minkälaista on työskennellä naisena osana sitä.
Kirjallisen osan alussa käyn läpi dokumenttielokuvan ja käsikirjoituksen määritelmiä ja oman tuotantoprosessini tärkeimpiä työvaiheita, jotka olen jakanut kolmeen päävaiheeseen: esituotanto, kuvaukset ja jälkituotanto. Sen jälkeen pohdin dokumenttielokuvan käsikirjoituksen tarpeellisuutta sekä kuvailen, miten itse toteutin sen.
Lopuksi pohdin, miten tuotantoprosessin aikana tekemäni valinnat vaikuttivat lopputulokseen. Vertaan, miten lyhytdokumenttielokuvani saavutti omat tavoitteeni ja yleisesti onnistuneelle dokumenttielokuvalle ja sen käsikirjoitukselle asetetut tavoitteet.