Porin kaupungin tilayksikön turvallisuusperehdytyskoulutus ulkopuoliselle taholle
Viitala, Petri (2023)
Viitala, Petri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220643
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia koulu- ja oppilaitoksissa tapahtuvaa korjaus- ja remonttityötä. Tavoitteena oli selvittää miten tilaajan tulisi toteuttaa lakien ja säännöksien velvoitteet. Tarkoitus oli selvittää myös tämänhetkinen tilauskäytäntö ja turvallisuusperehdytyskoulutuksen edellytyksiä urakoitsijoille. Vastauksia haettiin tilaajaorganisaation korjaus- ja remonttitilauksista vastaavalta henkilöstöltä verkkokyselyn avulla.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin vastuita, jotka tulevat lakien ja säännöksien mukaan työn tilaajalle. Myös urakoitsijoiden ja koulun henkilökunnan vastuita purettiin osiin. Tilaajan organisaatiorakenne tehtiin tutuksi. Työn teoriaosuus kirjoitettiin ajankohtaisen lainsäädännön, säännöksien ja ammattikirjallisuuden pohjalta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusta, sillä verkkokysely sisälsi monivalintakysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä, joiden avulla oli tarkoitus hakea syvällisempää tietoa monivalintakysymysten rinnalle. Verkkokysely toteutettiin Microsoft Forms ohjelman avulla. Linkki kyselyyn jaettiin sähköpostiviestin yhteydessä vastaajille.
Tutkimustulokset osoittivat, että turvallisuus kiinnostaa vastaajia ja että tur-vallisuusperehdytyskoulutukselle on tarvetta. Muutamia kehityskohteita nousi esiin tutkimuksessa, kuten esimerkiksi riskien kartoitusta ei tehdä lain säätämällä tavalla läheskään aina ja riskien kartoituskäytäntö vaihtelee.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin vastuita, jotka tulevat lakien ja säännöksien mukaan työn tilaajalle. Myös urakoitsijoiden ja koulun henkilökunnan vastuita purettiin osiin. Tilaajan organisaatiorakenne tehtiin tutuksi. Työn teoriaosuus kirjoitettiin ajankohtaisen lainsäädännön, säännöksien ja ammattikirjallisuuden pohjalta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kvalitatiivista sekä kvantitatiivista tutkimusta, sillä verkkokysely sisälsi monivalintakysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä, joiden avulla oli tarkoitus hakea syvällisempää tietoa monivalintakysymysten rinnalle. Verkkokysely toteutettiin Microsoft Forms ohjelman avulla. Linkki kyselyyn jaettiin sähköpostiviestin yhteydessä vastaajille.
Tutkimustulokset osoittivat, että turvallisuus kiinnostaa vastaajia ja että tur-vallisuusperehdytyskoulutukselle on tarvetta. Muutamia kehityskohteita nousi esiin tutkimuksessa, kuten esimerkiksi riskien kartoitusta ei tehdä lain säätämällä tavalla läheskään aina ja riskien kartoituskäytäntö vaihtelee.