Tekoälyn hyödyntäminen Ammattiopisto Tavastian ohjausresurssien kohdentamisessa
Sinisalo, Piia (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220635
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, voiko toisen asteen oppilaitoksen ohjausresurssien kohdentamiseen hyödyntää tekoälyä. Toimeksiantajana oli Koulutuskuntayhtymä Tavastiaan kuuluva Ammattiopisto Tavastia. Tutkimukseen tarvittava data saatiin Ammattiopisto Tavastian opiskelijahallintojärjestelmästä. Tutkimuksessa koulutettiin kolme koneoppimismallia. Tarkoituksena oli saada ennuste siitä, tuleeko opiskelija valmistumaan vai eroamaan.
Työssä kerrotaan toimeksiantajasta ja toisen asteen koulutusta ohjaavista laeista ja määräyksistä, jotka raamittavat opiskelijoiden ohjaamista. Työssä on myös katsaus siihen, millaista tutkimusta Suomessa on tähän aiheeseen liittyen viime vuosina tehty. Tarkemmin käsitellään, millaista dataa koneoppimismallien kouluttamiseen poimittiin ja miten sitä esikäsiteltiin. Tekoälyn hyödyntämiseen liittyen on kuvattu kolmen eri koneoppimisalgoritmin opettaminen ja niistä saatujen mallien avulla toteutettu eroamisen tai valmistumisen ennustaminen.
Koneoppimismallin avulla laskettua ennustetta hyödynnettiin Ammattiopisto Tavastialle tehdyssä PowerBI-näkymässä, jonka avulla oppilaitoksen ohjaushenkilöstö voi tulkita läsnä olevien opiskelijoiden tilannetta opintojen etenemiseen liittyen. Laskettu ennuste on lineaarinen luku välillä 0–1, jossa 0 tarkoittaa todennäköistä eroamista ja 1 todennäköistä valmistumista. Vastaako tuotettu näkymä Ammattiopisto Tavastian tarpeeseen, jää tulevaisuudessa nähtäväksi. Lasketun ennusteen toivotaan kohdistavan ohjausta ensisijaisesti niille opiskelijoille, joiden ennuste osoittaa todennäköisyyttä, että opiskelija ei tule valmistumaan.
Työssä kerrotaan toimeksiantajasta ja toisen asteen koulutusta ohjaavista laeista ja määräyksistä, jotka raamittavat opiskelijoiden ohjaamista. Työssä on myös katsaus siihen, millaista tutkimusta Suomessa on tähän aiheeseen liittyen viime vuosina tehty. Tarkemmin käsitellään, millaista dataa koneoppimismallien kouluttamiseen poimittiin ja miten sitä esikäsiteltiin. Tekoälyn hyödyntämiseen liittyen on kuvattu kolmen eri koneoppimisalgoritmin opettaminen ja niistä saatujen mallien avulla toteutettu eroamisen tai valmistumisen ennustaminen.
Koneoppimismallin avulla laskettua ennustetta hyödynnettiin Ammattiopisto Tavastialle tehdyssä PowerBI-näkymässä, jonka avulla oppilaitoksen ohjaushenkilöstö voi tulkita läsnä olevien opiskelijoiden tilannetta opintojen etenemiseen liittyen. Laskettu ennuste on lineaarinen luku välillä 0–1, jossa 0 tarkoittaa todennäköistä eroamista ja 1 todennäköistä valmistumista. Vastaako tuotettu näkymä Ammattiopisto Tavastian tarpeeseen, jää tulevaisuudessa nähtäväksi. Lasketun ennusteen toivotaan kohdistavan ohjausta ensisijaisesti niille opiskelijoille, joiden ennuste osoittaa todennäköisyyttä, että opiskelija ei tule valmistumaan.