Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma B2B-markkinoilla
Babitzin, Sofia (2023)
Babitzin, Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421127
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle, jonka pohjalta yritys voi edistää liiketoimintaansa sosiaalisen median markkinoinnin keinoin. Toimeksiantajayritys Coaching WRX tarjoaa digitaalisia palveluita ammattivalmennusyritysten käyttöön, jotka myyvät valmennuspalveluitaan omille asiakkailleen tukeakseen asiakkaidensa ammatillista kasvua. Toimeksiantajayrityksen tavoitteena on kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja tunnettuutta sekä konvertoida uusia yritysasiakkaita tarjoamansa palvelun kuukausitilaajiksi. Suunnitelma keskittyy Facebook-, Instagram- ja LinkedIn-alustoilla tapahtuvaan sosiaalisen median markkinointiin, jotka palvelevat sekä kohdeyleisöä että toimeksiantajan tavoitteita parhaiten. Työ on ajankohtainen ja tarpeellinen toimeksiantajayritykselle, joka ei vielä hyödynnä systemaattista ja strategista digimarkkinointia osana liiketoimintaansa.
Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta sekä varsinaisesta tuotoksesta, jotka täydentävät toinen toisiaan. Tietoperusta sisältää erityisesti digimarkkinointia, B2B-markkinointia sekä sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelua käsitteleviä teemoja. Työn toiminnallisessa osuudessa luodaan toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka perustana hyödynnetään SOSTAC®-mallia. Tämän mallin avulla digitaalisen markkinoinnin suunnittelu oli perusteellista, strategista ja selkeää. Työn toiminnallinen osuus keskustelee tietoperustan kanssa siihen viitaten ja nojautuen, jotta tuotos olisi mahdollisimman yhtenäinen ja luotettava.
Työ on rajattu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti, joka toivoi yrityksen päätavoitteita tukevaa konkreettista ja selkeää sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa. Produktissa tarkasteltiin toimeksiantajayrityksen nykytilannetta, asetettiin digimarkkinoinnin tavoitteet, luotiin suunnitelman raamit asettava strategia ja käytiin läpi tarkemmat taktiset valinnat. Näiden lisäksi määriteltiin käytännön toimenpiteet asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä annettiin ehdotuksia tulosten mittaamiseen ja tavoitteiden toteutumisen seurantaan. Produktissa otettiin huomioon toimeksiantajayrityksen tavoitteiden ja toiveiden lisäksi kohderyhmät, palvelut sekä käytettävissä olevat resurssit. Lopputuotos tarjoaa toimeksiantajalle selkeän ja kattavan sosiaalisen median markkinointisuunnitelman, jossa käy ilmi valittujen sosiaalisen median kanavien hyödyntämismahdollisuudet perusteineen sekä kaikki yllä mainitut aiheet yrityksen nykytila-analyysistä tulosten mittaamiseen. Näiden lisäksi luotiin sisältöjen suunnittelua tukeva vuosikello sekä julkaisukalenteripohja sisältöesimerkkeineen, joita yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan sosiaalisen median alustoilla.
Toiminnallinen opinnäytetyö muodostuu tietoperustasta sekä varsinaisesta tuotoksesta, jotka täydentävät toinen toisiaan. Tietoperusta sisältää erityisesti digimarkkinointia, B2B-markkinointia sekä sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelua käsitteleviä teemoja. Työn toiminnallisessa osuudessa luodaan toimeksiantajayritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka perustana hyödynnetään SOSTAC®-mallia. Tämän mallin avulla digitaalisen markkinoinnin suunnittelu oli perusteellista, strategista ja selkeää. Työn toiminnallinen osuus keskustelee tietoperustan kanssa siihen viitaten ja nojautuen, jotta tuotos olisi mahdollisimman yhtenäinen ja luotettava.
Työ on rajattu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti, joka toivoi yrityksen päätavoitteita tukevaa konkreettista ja selkeää sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa. Produktissa tarkasteltiin toimeksiantajayrityksen nykytilannetta, asetettiin digimarkkinoinnin tavoitteet, luotiin suunnitelman raamit asettava strategia ja käytiin läpi tarkemmat taktiset valinnat. Näiden lisäksi määriteltiin käytännön toimenpiteet asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä annettiin ehdotuksia tulosten mittaamiseen ja tavoitteiden toteutumisen seurantaan. Produktissa otettiin huomioon toimeksiantajayrityksen tavoitteiden ja toiveiden lisäksi kohderyhmät, palvelut sekä käytettävissä olevat resurssit. Lopputuotos tarjoaa toimeksiantajalle selkeän ja kattavan sosiaalisen median markkinointisuunnitelman, jossa käy ilmi valittujen sosiaalisen median kanavien hyödyntämismahdollisuudet perusteineen sekä kaikki yllä mainitut aiheet yrityksen nykytila-analyysistä tulosten mittaamiseen. Näiden lisäksi luotiin sisältöjen suunnittelua tukeva vuosikello sekä julkaisukalenteripohja sisältöesimerkkeineen, joita yritys voi hyödyntää markkinoinnissaan sosiaalisen median alustoilla.