Brändi-identiteetin kehittäminen: Case: DYNASET Oy
Olkkonen, Ilona (2023)
Olkkonen, Ilona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060421110
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa toimeksiantajayritykselle brändi-identiteetin kehittämiseen. Toimeksiantajana oli hydrauliikka-alan yritys DYNASET Oy. DYNASET valmistaa hydrauliikkageneraattoreita, korkeapainepesureita ja kompressoreita, joiden tuoma teknologia auttaa lisäämään asiakkaidensa työkoneiden tuottavuutta ja tehokkuutta. Tutkimus ja sen tulokset toivat toimeksiantajalle merkittävää tietoa tulevaan yrityksen brändi-identiteetin kehittämiseen ja lisäksi saatiin muodostettua brändi-identiteettikuvaus yhteenvetona saaduista tuloksista.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, koska kehittämisen kohteena oli asia, joka tässä tapauksessa oli brändi-identiteettikuvaus ja kehittämisen kohde tuli työelämästä. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Kvantitatiivisen osuuden aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-ohjelmalla luotua verkkokyselyä, joka lähetettiin asiakkaille käyttäen asiakasrekisterin yhteystietoja ja sähköpostitustyökalua (Apsis). Kyselyn kohderyhmänä oli DYNASETin suomalaiset asiakkaat ja tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia asiakkailla on DYNASETista. Kysely oli auki 6.9.-12.10 aikavälillä ja siihen vastasi 81 henkilöä. Kyselyn tuloksien analysointimenetelmänä käytettiin Webropolin lisäksi myös Excel-taulukkolaskentaohjelmaa ja ristiintaulukointia sekä tunnuslukuja ja suoria jakaumia. Tulosten esittämisessä suorista jakaumista ja ristiintaulukoinneista laadittiin kuvioita tulosten havainnollistamiseksi. Kvalitatiivisen osuuden aineistonkeruumenetelmä toteutettiin teemahaastattelun muodossa. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen johdon ajatus ja tavoitetila brändi-identiteetistä. Haastattelut toteutettiin syyskuussa 2022 kahdelle johtoryhmään kuuluvalle henkilölle Microsoft Teams-videopuheluiden kautta. Tutkimuksen tulosten analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin David A. Aakerin luomaa brändi-identiteettimallia, jonka avulla muodostettiin käsitys DYNASETin brändi-identiteetistä. Aakerin lisäksi käytettiin muitakin teorialähteitä, kuten aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, kansainvälisiä artikkeleita sekä muita luotettavia verkkolähteitä.
Tutkimuksesta saatujen tuloksien avulla saatiin kerättyä hyödyllistä tietoa brändi-identiteetin kehittämiseen DYNASETin asiakkaiden mielikuvien ja mielleyhtymien nykytilasta sekä johtoryhmän haastatteluilla näkemykset nykytilasta ja tavoitetilasta. Tulosten perusteella saatiin muodostettua toimeksiantajayritykselle brändi-identiteettikuvaus, joka auttaa hahmottamaan, minkälaiseen suuntaan brändi-identiteettiä tulisi mahdollisesti viedä ja millaisia elementtejä se voisi pitää sisällään.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, koska kehittämisen kohteena oli asia, joka tässä tapauksessa oli brändi-identiteettikuvaus ja kehittämisen kohde tuli työelämästä. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Kvantitatiivisen osuuden aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-ohjelmalla luotua verkkokyselyä, joka lähetettiin asiakkaille käyttäen asiakasrekisterin yhteystietoja ja sähköpostitustyökalua (Apsis). Kyselyn kohderyhmänä oli DYNASETin suomalaiset asiakkaat ja tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia asiakkailla on DYNASETista. Kysely oli auki 6.9.-12.10 aikavälillä ja siihen vastasi 81 henkilöä. Kyselyn tuloksien analysointimenetelmänä käytettiin Webropolin lisäksi myös Excel-taulukkolaskentaohjelmaa ja ristiintaulukointia sekä tunnuslukuja ja suoria jakaumia. Tulosten esittämisessä suorista jakaumista ja ristiintaulukoinneista laadittiin kuvioita tulosten havainnollistamiseksi. Kvalitatiivisen osuuden aineistonkeruumenetelmä toteutettiin teemahaastattelun muodossa. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajayrityksen johdon ajatus ja tavoitetila brändi-identiteetistä. Haastattelut toteutettiin syyskuussa 2022 kahdelle johtoryhmään kuuluvalle henkilölle Microsoft Teams-videopuheluiden kautta. Tutkimuksen tulosten analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin David A. Aakerin luomaa brändi-identiteettimallia, jonka avulla muodostettiin käsitys DYNASETin brändi-identiteetistä. Aakerin lisäksi käytettiin muitakin teorialähteitä, kuten aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, kansainvälisiä artikkeleita sekä muita luotettavia verkkolähteitä.
Tutkimuksesta saatujen tuloksien avulla saatiin kerättyä hyödyllistä tietoa brändi-identiteetin kehittämiseen DYNASETin asiakkaiden mielikuvien ja mielleyhtymien nykytilasta sekä johtoryhmän haastatteluilla näkemykset nykytilasta ja tavoitetilasta. Tulosten perusteella saatiin muodostettua toimeksiantajayritykselle brändi-identiteettikuvaus, joka auttaa hahmottamaan, minkälaiseen suuntaan brändi-identiteettiä tulisi mahdollisesti viedä ja millaisia elementtejä se voisi pitää sisällään.