OPISKELIJATOIMINNAN JA VERTAISOHJAUKSEN OPINNOLLISTAMINEN
Kuikka, Outi (2023)
Kuikka, Outi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220755
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö työelämäyhteistyössä ammattioppilaitos Step-koulutuksen kanssa. Step-koulutus on Suomen suurin kasvatus- ja ohjausalan perustutkintoja tarjoava ammatillinen oppilaitos.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli luoda toimintamalli ja materiaali opiskelijatoiminnan ja vertaisohjauksen opinnollistamiselle. Kehittämistyössä pyrittiin edistämään eri alojen ja eri ikäisten opiskelijoiden vuorovaikutusta ja ammatillisen osaamisen hankkimista oppilaitoksen sisäisten toimintojen kautta, erityisesti työssäoppimisen mahdollistajana. Opiskelijatoiminnan opinnollistamisen pedagogiikkana toimii tiimioppiminen ja toiminnan myötä hankittu osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan osaksi opiskelijan opintoja.
Työn kehittämismenetelmäksi valittiin yhteiskehittämisen menetelmä. Yhteis-kehittäminen tarkoittaa yhteistyötä eri osapuolten välillä, joilla on yhteinen tavoite kehittää jotakin uutta tai parantaa jo olemassa olevaa. Yhteiskehittämisessä osallistujat tuovat erilaisia näkökulmia, osaamista ja resursseja yhteiseen työhön ja jakavat vastuun kehitystyöstä. Lopputuloksena syntyy innovatiivisia ratkaisuja ja kehityshankkeita, jotka vastaavat paremmin käyttäjien tai asiakkaiden tarpeisiin.
Työn aikana kehitettiin yhteistyössä opiskelijoiden, opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijoiden tukipalveluiden kanssa toimintamalli, joka mahdollisti opiskelijatoiminnan lisääntymisen ja ammatillisten ja yhteisen tutkinnon osien opintojen suorittamisen toiminnallisesti oppilaitoksen oppimisympäristöä hyödyntäen.
Tavoitteena oli myös määritellä vapaasti valittavien yhteisen tutkinnon osien kokonaisuus, jolle määriteltiin osaamistavoitteet ja arviointiasteikko sekä prosessin kuvaus siitä, kuinka osaamista hankitaan osana opiskelijatoimintaa ja kuinka hankittu osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan suoritetuksi.
Työn tuloksena syntyi konkreettinen muistikirja, joka auttaa opiskelijoita dokumentoimaan oppimistaan ja arviointiaan. Muistikirja on yksilöllisesti muokattavissa jokaisen opiskelijan tarpeiden ja tavoitteiden mukaan. Tulevaisuuden tavoitteena on jatkokehittää työvaltaisia oppimistapoja oppilaitoksen omassa toiminnassa, jotta opiskelijat saavat tuettuja ja yksilöllisesti muokattavia työssä-oppimisen toimintaympäristöjä, jotka vastaavat tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita.
Asiasanat: osaamisen tunnistaminen, osaamisen tunnustaminen, opinnollistaminen, opiskelijatoiminta, vertaisohjaaja
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö työelämäyhteistyössä ammattioppilaitos Step-koulutuksen kanssa. Step-koulutus on Suomen suurin kasvatus- ja ohjausalan perustutkintoja tarjoava ammatillinen oppilaitos.
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli luoda toimintamalli ja materiaali opiskelijatoiminnan ja vertaisohjauksen opinnollistamiselle. Kehittämistyössä pyrittiin edistämään eri alojen ja eri ikäisten opiskelijoiden vuorovaikutusta ja ammatillisen osaamisen hankkimista oppilaitoksen sisäisten toimintojen kautta, erityisesti työssäoppimisen mahdollistajana. Opiskelijatoiminnan opinnollistamisen pedagogiikkana toimii tiimioppiminen ja toiminnan myötä hankittu osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan osaksi opiskelijan opintoja.
Työn kehittämismenetelmäksi valittiin yhteiskehittämisen menetelmä. Yhteis-kehittäminen tarkoittaa yhteistyötä eri osapuolten välillä, joilla on yhteinen tavoite kehittää jotakin uutta tai parantaa jo olemassa olevaa. Yhteiskehittämisessä osallistujat tuovat erilaisia näkökulmia, osaamista ja resursseja yhteiseen työhön ja jakavat vastuun kehitystyöstä. Lopputuloksena syntyy innovatiivisia ratkaisuja ja kehityshankkeita, jotka vastaavat paremmin käyttäjien tai asiakkaiden tarpeisiin.
Työn aikana kehitettiin yhteistyössä opiskelijoiden, opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijoiden tukipalveluiden kanssa toimintamalli, joka mahdollisti opiskelijatoiminnan lisääntymisen ja ammatillisten ja yhteisen tutkinnon osien opintojen suorittamisen toiminnallisesti oppilaitoksen oppimisympäristöä hyödyntäen.
Tavoitteena oli myös määritellä vapaasti valittavien yhteisen tutkinnon osien kokonaisuus, jolle määriteltiin osaamistavoitteet ja arviointiasteikko sekä prosessin kuvaus siitä, kuinka osaamista hankitaan osana opiskelijatoimintaa ja kuinka hankittu osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan suoritetuksi.
Työn tuloksena syntyi konkreettinen muistikirja, joka auttaa opiskelijoita dokumentoimaan oppimistaan ja arviointiaan. Muistikirja on yksilöllisesti muokattavissa jokaisen opiskelijan tarpeiden ja tavoitteiden mukaan. Tulevaisuuden tavoitteena on jatkokehittää työvaltaisia oppimistapoja oppilaitoksen omassa toiminnassa, jotta opiskelijat saavat tuettuja ja yksilöllisesti muokattavia työssä-oppimisen toimintaympäristöjä, jotka vastaavat tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita.
Asiasanat: osaamisen tunnistaminen, osaamisen tunnustaminen, opinnollistaminen, opiskelijatoiminta, vertaisohjaaja