Elektrokardiogrammin systemaattinen tulkinta: itseopiskelumateriaali terveysalan opiskelijoille
Härmälä, Tuukka; Mäkinen, Sofia (2023)
Härmälä, Tuukka
Mäkinen, Sofia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060320959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060320959
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on valmistaa itseopiskelumateriaali elektrokardiogrammista terveysalan opiskelijoille. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää terveysalan opiskelijoiden EKG-tulkinnan oppimista ja osaamista sekä koota visuaalisesti miellyttävä ja käytännössä toimiva materiaali. Työn tilaaja on Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu (Xamk). Itseopiskelumateriaali on tarkoitus sisällyttää ensisijaisesti sisätautien hoitotyön opintojaksolle, jossa ei edeltävästi ole ollut vastaavaa itseopiskelumateriaalia, joten se tuli tarpeeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka voidaan jakaa kahden osan kokonaisuudeksi: tutkimukseksi ja kehittämistyöksi. Opinnäytetyön tutkimuksena toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus, johon kirjoitettiin tuoretta teoriatietoa elektrokardiogrammista, rytmin tulkinnasta ja verkkopedagogiikasta. Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta opinnäytetyön kehittämistyönä valmistettiin EKG-itseopiskelumateriaali. Itseopiskelumateriaalissa käsitellään muun muassa EKG:n perusperiaatteita, EKG-rekisteröinnin perusteita, EKG:n systemaattista tulkintaa ja rytmin tunnistamista 12-kytkentäisestä EKG:stä. Materiaali valmistettiin H5P-ohjelmistolla Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Learniin. Itseopiskelumateriaali on interaktiivinen ja sisältää teoriadiojen lisäksi interaktiivisia tehtäviä, joissa opiskelija voi testata osaamistaan käsitellystä teoriasta. Materiaali sisältää yhteensä 89 sivua, joista yhteensä 20 on interaktiivisia tehtäviä. Valmis materiaali on visuaalisesti siisti ja käytännössä toimiva.
Opinnäytetyön EKG-itseopiskelumateriaalia tullaan käyttämään osana hoitotyön opetusta. Se on helppo sisällyttää eri opintojaksoille, koska Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Learn tukee H5P-ohjelmistoa, jolloin materiaali voidaan kopioida opintojaksolta toiselle. Tulevaisuudessa hyvä jatkotutkimusaihe olisi suomalaisten terveysalan ammattilaisten EKG:n rekisteröinnin ja tulkinnan osaaminen. Myös suomalaisten terveysalan opiskelijoiden EKG-tulkinnan ja -rekisteröinnin osaamista voitaisiin tutkia. The purpose of this design-based research was to produce electrocardiogram self-study material for healthcare students. The material is primarily intended to be used in the internal medicine nursing course. The objective of the thesis was to improve students' ECG-learning and ECG-skills, as well as to produce visually pleasing and practical self-study material for the said purpose. The internal medicine nursing course did not previously have similar self-study material, thus creating an essential need for such material.
The thesis was implemented as design-based research, which was divided into two parts: the research and development work. The research method of the thesis was a descriptive literature review, in which fresh theoretical information about ECG-registration, ECG-interpretation and online pedagogy was assembled. Data-driven approach was used for analyzing the source materials of the literature review.
As the development work of the thesis, a self-study material was produced based on the compiled literature review and theoretical framework. The self-study material covers, for instance, the basic principles of ECG, the basics of ECG registration, the systematic interpretation of ECG and rhythm recognition from a 12-lead ECG. The material was made for the online learning environment of the South-Eastern Finland University of Applied Sciences using a H5P-software. The self-study material is partly interactive, as it contains theory slides, as well as interactive tasks that students can use to evaluate their knowledge of the previously discussed theory.
The self-study material of the thesis will be used as a part of nursing teaching. The material contains a total of 89 pages, 20 of which are interactive tasks. The finished material is visually clear and functional. Further studies could explore healthcare students’ ECG registration and interpretation skills at the South-Eastern Finland University of Applied Sciences. It would also be advisable to study Finnish healthcare professionals’ ECG skills.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena, joka voidaan jakaa kahden osan kokonaisuudeksi: tutkimukseksi ja kehittämistyöksi. Opinnäytetyön tutkimuksena toimii kuvaileva kirjallisuuskatsaus, johon kirjoitettiin tuoretta teoriatietoa elektrokardiogrammista, rytmin tulkinnasta ja verkkopedagogiikasta. Kirjallisuuskatsauksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta opinnäytetyön kehittämistyönä valmistettiin EKG-itseopiskelumateriaali. Itseopiskelumateriaalissa käsitellään muun muassa EKG:n perusperiaatteita, EKG-rekisteröinnin perusteita, EKG:n systemaattista tulkintaa ja rytmin tunnistamista 12-kytkentäisestä EKG:stä. Materiaali valmistettiin H5P-ohjelmistolla Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Learniin. Itseopiskelumateriaali on interaktiivinen ja sisältää teoriadiojen lisäksi interaktiivisia tehtäviä, joissa opiskelija voi testata osaamistaan käsitellystä teoriasta. Materiaali sisältää yhteensä 89 sivua, joista yhteensä 20 on interaktiivisia tehtäviä. Valmis materiaali on visuaalisesti siisti ja käytännössä toimiva.
Opinnäytetyön EKG-itseopiskelumateriaalia tullaan käyttämään osana hoitotyön opetusta. Se on helppo sisällyttää eri opintojaksoille, koska Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun verkko-oppimisympäristö Learn tukee H5P-ohjelmistoa, jolloin materiaali voidaan kopioida opintojaksolta toiselle. Tulevaisuudessa hyvä jatkotutkimusaihe olisi suomalaisten terveysalan ammattilaisten EKG:n rekisteröinnin ja tulkinnan osaaminen. Myös suomalaisten terveysalan opiskelijoiden EKG-tulkinnan ja -rekisteröinnin osaamista voitaisiin tutkia.
The thesis was implemented as design-based research, which was divided into two parts: the research and development work. The research method of the thesis was a descriptive literature review, in which fresh theoretical information about ECG-registration, ECG-interpretation and online pedagogy was assembled. Data-driven approach was used for analyzing the source materials of the literature review.
As the development work of the thesis, a self-study material was produced based on the compiled literature review and theoretical framework. The self-study material covers, for instance, the basic principles of ECG, the basics of ECG registration, the systematic interpretation of ECG and rhythm recognition from a 12-lead ECG. The material was made for the online learning environment of the South-Eastern Finland University of Applied Sciences using a H5P-software. The self-study material is partly interactive, as it contains theory slides, as well as interactive tasks that students can use to evaluate their knowledge of the previously discussed theory.
The self-study material of the thesis will be used as a part of nursing teaching. The material contains a total of 89 pages, 20 of which are interactive tasks. The finished material is visually clear and functional. Further studies could explore healthcare students’ ECG registration and interpretation skills at the South-Eastern Finland University of Applied Sciences. It would also be advisable to study Finnish healthcare professionals’ ECG skills.