Opetusteknologian käyttö korkeakouluissa - trendianalyysi
Wilkman, Anna (2014)
Wilkman, Anna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090113687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014090113687
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla oli opetusteknologiaratkaisuja tarjoavan Mediamaisteri Group Oy:n tarve selvittää toimialansa kehitystrendejä sekä kiinnostus kartoittaa, millaisia verkkoratkaisuja korkeakouluissa tarvitaan tulevaisuudessa. Mediamaisteri toivoi näitä tietoja paitsi oman liiketoimintansa suunnittelun tueksi, myös tarjoamaan muillekin kiinnostuneille tahoille tietoa alan kehityssuunnista. Tarkemmin tutkittavaksi valikoitui neljä pääteemaa: oppimisenhallintajärjestelmät, sisäiset sosiaalisen median ympäristöt, koulutuksen viihteellistyminen ja MOOC-kurssit. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kuutta alan asiantuntijaa ja analysoimalla näin kerättyä tietoa.
Haastatteluaineistojen perusteella voitiin päätellä opetusteknologian voimakkaimpien kehitystrendien olevan yhteisöllisyyttä edistävät ratkaisut, interaktiivisuus, yksilöiden huomioiminen ja pelillisten elementtien integroiminen. Kurssinhallintajärjestelmien uskottiin säilyttävän asemansa opetusteknologian keskiössä. Niihin ja niiden ympärille uskottiin kuitenkin kaivattavan työkaluja interaktiiviseen toimintaan, sosiaalisen median piirteitä edistämään yhteisöllisyyttä ja pelillisyyttä nostamaan opiskelijoiden motivaatiota. Tärkeänä kehityskohtana nähtiin myös oppimisanalytiikka, joka helpottaisi oppimisprosessien seurantaa ja auttaisi tunnistamaan niitä tehostavia tekijöitä.
Työssä luotiin trendiennusteita kattavasti opetusteknologian merkittävimmistä ilmiöistä ja osa-alueista. Nämä ennusteet tarjoavat arvokasta tietoa niin oppilaitoksille, julkishallinnolle kuin alan yrityksillekin. Tietojen perusteella eri toimijat voivat suunnitella toimintaansa ja varautua tulevaan. Erityisesti työssä on pyritty vastaamaan toimeksiantajan tarpeisiin ja tarjoamaan suuntaviivoja tämän tulevaisuuden toiminnalle. Mediamaisteria varten työn lopussa on esitetty myös konkreettisia suosituksia sen tarjooman ja strategian kehittämistä varten.
Haastatteluaineistojen perusteella voitiin päätellä opetusteknologian voimakkaimpien kehitystrendien olevan yhteisöllisyyttä edistävät ratkaisut, interaktiivisuus, yksilöiden huomioiminen ja pelillisten elementtien integroiminen. Kurssinhallintajärjestelmien uskottiin säilyttävän asemansa opetusteknologian keskiössä. Niihin ja niiden ympärille uskottiin kuitenkin kaivattavan työkaluja interaktiiviseen toimintaan, sosiaalisen median piirteitä edistämään yhteisöllisyyttä ja pelillisyyttä nostamaan opiskelijoiden motivaatiota. Tärkeänä kehityskohtana nähtiin myös oppimisanalytiikka, joka helpottaisi oppimisprosessien seurantaa ja auttaisi tunnistamaan niitä tehostavia tekijöitä.
Työssä luotiin trendiennusteita kattavasti opetusteknologian merkittävimmistä ilmiöistä ja osa-alueista. Nämä ennusteet tarjoavat arvokasta tietoa niin oppilaitoksille, julkishallinnolle kuin alan yrityksillekin. Tietojen perusteella eri toimijat voivat suunnitella toimintaansa ja varautua tulevaan. Erityisesti työssä on pyritty vastaamaan toimeksiantajan tarpeisiin ja tarjoamaan suuntaviivoja tämän tulevaisuuden toiminnalle. Mediamaisteria varten työn lopussa on esitetty myös konkreettisia suosituksia sen tarjooman ja strategian kehittämistä varten.