Fysioterapiaa koululaisille opiskelijayhteistyöllä : toimintamallin kehittäminen Turun alueen peruskouluille
Sillanpää, Tomi (2023)
Sillanpää, Tomi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016237
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli kehittää alakoululaisten fysioterapiapalveluja ja luoda sisältöä Turun hyvinvointitoimialan lasten ja nuorten terveyspalveluiden polikliinisten fysioterapiapalvelujen käyttöön kouluympäristössä tapahtuvan ennaltaehkäisevän ja varhaisen puuttumisen toimintamalliin. Kehittämistyö on osa Turun kaupungin ja Turun ammattikorkeakoulun Fysioterapiaa koululaisille opiskelijayhteistyöllä – pilottia.
Kehittämistyötä tukevina menetelminä opinnäytetyössä käytettiin yhteisöllisiä ideointimenetelmiä, teemahaastattelua ja ryhmäkeskustelua. Kehittämismenetelmien tavoitteena oli osallistaa kohderyhmän oppilaat sekä koulussa toimivat asiantuntijat kouluympäristössä tapahtuvan fysioterapian toteuttamisen kehittämiseen ja arviointiin. Tuloksia analysoitiin laadullisen tutkimuksen analysointimenetelmin.
Kehittämistyön tuotoksena luotiin suositus koulufysioterapiamallin sisällöstä, joka on monistettavissa Turun muihin peruskouluihin. Koulufysioterapiamallin keskiössä on fysioterapiaopiskelijoiden resurssien hyödyntäminen ennaltaehkäisevässä työssä. Sisältö on koostettu teoriataustan sekä kehittämismenetelmien tulosten perusteella. The aim of this thesis was to develop physiotherapy services for primary school children and to create content for the use of polyclinic physiotherapy services of Turku's welfare department's children and youth health services in the preventive and early intervention operating model in the school environment. The development work is part of the City of Turku and Turku University of Applied Sciences Fysioterapiaa koululaisille opiskelijayhteistyöllä – pilot.
Development tasks, theme interview and group discussion were used as methods supporting the development work in the thesis. The aim of the development methods was to involve the students of the target group and the experts working in the school in the development and evaluation of the implementation of physiotherapy in the school environment. The results were analyzed using qualitative research analysis methods.
As a result of the development work, a recommendation on the content of the school physiotherapy model was created, which can be duplicated in other elementary schools in Turku. The focus of the school physiotherapy model is the utilization of the resources of physiotherapy students in preventive work. The content has been compiled based on the theoretical background and the results of the development methods.
Kehittämistyötä tukevina menetelminä opinnäytetyössä käytettiin yhteisöllisiä ideointimenetelmiä, teemahaastattelua ja ryhmäkeskustelua. Kehittämismenetelmien tavoitteena oli osallistaa kohderyhmän oppilaat sekä koulussa toimivat asiantuntijat kouluympäristössä tapahtuvan fysioterapian toteuttamisen kehittämiseen ja arviointiin. Tuloksia analysoitiin laadullisen tutkimuksen analysointimenetelmin.
Kehittämistyön tuotoksena luotiin suositus koulufysioterapiamallin sisällöstä, joka on monistettavissa Turun muihin peruskouluihin. Koulufysioterapiamallin keskiössä on fysioterapiaopiskelijoiden resurssien hyödyntäminen ennaltaehkäisevässä työssä. Sisältö on koostettu teoriataustan sekä kehittämismenetelmien tulosten perusteella.
Development tasks, theme interview and group discussion were used as methods supporting the development work in the thesis. The aim of the development methods was to involve the students of the target group and the experts working in the school in the development and evaluation of the implementation of physiotherapy in the school environment. The results were analyzed using qualitative research analysis methods.
As a result of the development work, a recommendation on the content of the school physiotherapy model was created, which can be duplicated in other elementary schools in Turku. The focus of the school physiotherapy model is the utilization of the resources of physiotherapy students in preventive work. The content has been compiled based on the theoretical background and the results of the development methods.