Toimivan arjen rakentaminen varhaiskasvatuksen kotialueilla : onnistumisen edellytyksiä ja ratkaisuja yleisimpiin haasteisiin perustuen varhaiskasvattajien kokemuksiin
Heikkinen, Minjamaari; Ramazani, Anna; Tick, Oona (2023)
Lataukset:
Heikkinen, Minjamaari
Ramazani, Anna
Tick, Oona
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220716
Tiivistelmä
Tampereella monet päiväkodit ovat siirtyneet tai siirtymässä kotialuetoimintaan. Kotialuetoiminnan ajatuksena on, että kaksi ryhmää toimii samoissa tiloissa eli kotialueella, ja Tampereella uudet päiväkodit rakennetaan kotialuetoimintaan sopiviksi. Työntekijät ovat kokeneet haasteita kotialuetoimintaan siirtymisessä, joten tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa varhaiskasvatuksen työntekijöille konkreettisia keinoja kotialuetyöskentelyn avuksi. Tarkoituksena oli selvittää haastattelemalla varhaiskasvattajien kokemuksia toimiviksi havaituista toimintatavoista kotialuetyöskentelyssä. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin kotialuetoiminnan haasteita. Haastattelujen perusteella tehtiin opinnäytetyön toiminnallisena osuutena opas, jossa on vinkkejä kotialueella toimimiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla viittä eri kotialueella työskentelevää varhaiskasvattajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, ja ne analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön teoreettiset käsitteet täsmentyivät analyysistä saatujen tuloksien perusteella.
Analyysin perusteella kotialuetoiminnan onnistumisen kannalta keskeisimmiksi teemoiksi nousivat toiminnan organisointi, työyhteisö ja vuorovaikutus, työntekijän asenne, kollegiaalinen tuki sekä kotialuetoiminnan aloittaminen. Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että useilla haastateltavilla oli kestänyt monia kuukausia saada arki sujuvaksi. Haastatteluista saatiin hyödyllisiä, konkreettisia esimerkkejä toimivan aikataulun sekä ryhmäjaon muodostamiseen, sillä kaikki haastateltavat tunnistivat nämä haasteet toiminnan aloituksessa. Kotialueen työyhteisön hyvä yhteishenki ja vierailut kotialuepäiväkoteihin oli koettu tärkeiksi.
Opas ja opinnäytetyöraportti lähetettiin Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen hallinnon henkilökunnalle ja päiväkotien johtajille, jotta he voivat käyttää sitä osana perehdytystä. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan kotialuetoiminnan tutkimista lasten ja perheiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla viittä eri kotialueella työskentelevää varhaiskasvattajaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, ja ne analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Opinnäytetyön teoreettiset käsitteet täsmentyivät analyysistä saatujen tuloksien perusteella.
Analyysin perusteella kotialuetoiminnan onnistumisen kannalta keskeisimmiksi teemoiksi nousivat toiminnan organisointi, työyhteisö ja vuorovaikutus, työntekijän asenne, kollegiaalinen tuki sekä kotialuetoiminnan aloittaminen. Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että useilla haastateltavilla oli kestänyt monia kuukausia saada arki sujuvaksi. Haastatteluista saatiin hyödyllisiä, konkreettisia esimerkkejä toimivan aikataulun sekä ryhmäjaon muodostamiseen, sillä kaikki haastateltavat tunnistivat nämä haasteet toiminnan aloituksessa. Kotialueen työyhteisön hyvä yhteishenki ja vierailut kotialuepäiväkoteihin oli koettu tärkeiksi.
Opas ja opinnäytetyöraportti lähetettiin Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen hallinnon henkilökunnalle ja päiväkotien johtajille, jotta he voivat käyttää sitä osana perehdytystä. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotetaan kotialuetoiminnan tutkimista lasten ja perheiden näkökulmasta.